Noget af det der virkelig gør en forskel for dig som selvstændig, er når du kommer ud over rampen – når du får udført det AKTIVE salg.

Det er så pokkers svært for mange, og rigtig mange hader det og får det ikke rigtig gjort.

Til daglig arbejder jeg med selvstændige konsulenter.

Fantastisk inspirerende! Personer der brænder for netop det, der er deres kernekompetence. De skal oven i købet ud og sælge sig selv. Aarghh.

Det jeg har erfaret er; at selvom man har lært at være skarp på, hvad man tilbyder (dine ydelser) til hvem (din målgruppe), forstår hvordan salget fungerer osv. Så er der ofte noget andet, der står i vejen: ANGST

Angsten for forandring er en naturlig del af os. Angsten kan f.eks. falde tilbage på ikke at være værdig (jeg fortjener det ikke) eller angsten for at miste kontrollen. Den kan altså stoppe os i at få succes med vores forretning. Jeg fortjener ikke succes, eller hvad vil der ske, hvis jeg får succes?

Det er her jeg gerne vil introducere dig for Kaizen. Et værktøj du kan bruge til at GÅ UDEN OM ANGSTEN og nå dine mål med.

Når man arbejder på Kaizen måden, skal man stille sig selv bitte små spørgsmål og udføre bitte små handlinger. Når du gør det, snyder du den del af din hjerne (reptilhjernen), der ellers slår den del af hjernen fra (hjernebarken), som du skal bruge for at være kreativ og handle.

Lad os tage eksemplet med det aktive salg

illustration af mand der raaber i mikrofon

 

Hvordan starter du typisk din dag?

Du åbner sikkert din indbakke med håbet om, at der ligger en ordre, du besvarer mails, tjekker LinkedIn, læser nyhedsbreve, opdaterer din hjemmeside… Og dagen går. Hvad blev der egentlig af det der med salg, som du havde besluttet dig for?

Forestil dig i stedet for, at du hver dag bruger 15 minutter på aktivt på salg
(Aktivt salg – altså ikke at besvare e-mails, lave opdateringer på hjemmeside, nye produkt ark osv.)

Brug de 15 minutter på at:

• Ringe ud til en potentiel kunde.
• Tjekke linkedIn, er du blevet tjekket ud? Følg op på bare én person.
• Sende en introduktion til en ny kontakt.
• Skrive navnet ned på en potentiel kunde, du kan kontakte.

Hvad ville det gøre for din virksomhed, hvis du rent faktisk gjorde det?

Inden for den første måned ville du have:

• Været i kontakt med min. 20 potentielle kunder
• Øget dit netværk med minimum 20 personer

Noget din bundlinje vil kunne lide.

Kan DU finde 15 minutter hver dag?

Ja, selvfølgelig.

Hvad skal du gøre, hvis du vil arbejde på Kaizen måden og opnå de mål?

1. Foretag små handlinger

Du skal foretage bitte små handlinger. De skal være så små, at de ikke kan undgås at lykkedes for dig.
Fornemmer du den mindste frygt/tilbageholdenhed, så er dine handlinger for store.

I eksemplet ovenover. Er at ringe til en potentiel kunde hver dag for meget, så del det op i, at du den ene dag skal finde den person du vil kontakte, og den anden dag skal du ringe til vedkommende.
Er det at ringe til vedkommende for stort et skridt, så beslut dig for at du den anden dag vil taste telefonnummeret ind på din telefon (Jeps, kun det)

Når du har udført det, som du har forpligtet dig til, har du tilfredsstillet din hjerne, og du har fortsat adgang til den del af hjernen, hvor du er kreativ og handler. (Og du vil meget nemt komme til at trykke ”opkald”)

2. Følg op og forpligt dig over for en anden

Det er vigtigt at få fuldt op på, om du udfører de handlinger, du sætter dig for. Udfører du ikke dine handlinger, har du givet dig selv for store handlinger.

Det er en god idé at forpligte dig overfor en anden, det øger din chance væsentlig for, at du udfører dine handlinger.
Det kan være en anden selvstændig, en kollega eller konkollega. Aftal f.eks. at I hver fredag kl. 9 over skype tager et kvarter, hvor du fortæller, hvad du har gjort i ugens løb og hvad du skal i næste uge. I kan jo bytte. Husk at hjælpe hinanden med at få gjort handlingerne mindre, hvis de ikke udføres.

3. Accepter angsten

Accepter angsten, forvent at den kommer. Lad være med at slå dig selv oven i hovedet, når du fejler. Accepter det som en naturlig del og brug det så til at gøre dine handlinger mindre.

Ethvert mål
Du kan bruge Kaizen metoden til ethvert mål, du gerne vil opnå. F.eks. et salgs mål, ansættelse af den første medarbejder, mere tid til udvikling af din virksomhed eller et maratonløb.

Har du lyst til at lære mere om metoden, kan jeg anbefale bogen Kaizen – et lille skridt kan ændre dit liv af Robert Maurer.

Til sidst får du et par eksempler på små spørgsmål:
• Hvis jeg skulle nævne bare en person, som kunne gå hen og blive en potentiel kunde, hvem skulle det så være?
• Hvordan kan jeg i min dagligdag få bare et par minutter, til XXX?
• Hvordan skal jeg komme hen imod at lykkedes med mit mål XXX?
• Hvilken lille ting kan jeg gøre for at forbedre mit mersalg?
• Med hvem kunne jeg eventuelt have bare én fælles interesse?

Husk når du stiller dig selv spørgsmål:

• Spørgsmål skal være så små, at de er overskulelige og behagelige
• Du skal stille det samme spørgsmål flere dage i træk
• Spørgsmålene skal være positivt formuleret
• Stil dem i en venlig tone

God fornøjelse med Kaizen. Del gerne dine små spørgsmål og små handlinger. De vil helt sikkert inspirere andre.