Nej, hvis du…

  • har tænkt dig at sidde på en stol i hjørnet på messestanden med en kop kaffe
  • har planlagt, at standen består af 2 roll-ups, en pose bolcher og et bord
  • regner med, at du ikke behøver at følge op efter messen
  • planlægger deltagelsen i sidste øjeblik
  • som eneste mål har at skabe direkte salg

Ja, hvis du…

  • har tænkt dig at bruge god tid på planlægningen og overveje budskabet på standen
  • skaber en stand, som udstråler opmærksomhed og taler til alle sanserne
  • bruger tid på aktiv markedsføring inden messen fx via personlige invitationer til kunderne
  • og dine kolleger på standen er nærværende, engagerende og skaber dialog
  • sætter realistiske mål med messedeltagelsen

illustration-af-mand-der-sover-på-messe

Sådan lykkedes det

Messedeltagelse kræver mere end en roll-up, brochurer og bolcher, hvis du vil trænge igennem til kunderne og nye samarbejdspartnere. SÅ hvad stiller man op for at planlægge den bedste og mest optimale messedeltagelse?

Tænk en 3-trins-proces:

  1. Planlægning
  2. Gennemførelse
  3. Opfølgning

Allerførst er det vigtigt at fastsætte formålet med messedeltagelsen. Vælg så den rigtige messe. Dernæst skal du have svarene på: Hvad er budskabet og den røde tråd? Hvordan bliver standen unik og differentierer sig? (Tænk kreativt). Messen skal afspejle din virksomheds DNA brug fx virksomhedens historie eller dit produkt univers. Husk på, de gode idéer kommer sjældent dumpende ved et lykketræf. Det kræver en del benarbejde, før det helt rigtige koncept er på plads. Planlægningsfasen er absolut den sværeste fase, og det er derfor en god idé at starte i god tid.

 

Før messen er der et stort kommunikationsarbejde ved fx pressemeddelelser og personlige invitationer til kunder. Og på selve messen handler det om at få opmærksomhed og skabe oplevelser ved at stimulere til alle sanser. Brug specielle virkemidler for at blive set og husket! Vigtigst: De kunder, som går forbi din stand, kunne være potentielle – så du bør hurtigt ’spotte’ interesserede kunder.

 

Det kan godt være messer er nedadgående som foretrukken markedsføringskanal –  jeg tror nu stadig på det! Det er nemlig eminent til det personlige møde og muligheden for at skabe en relation. Kunden kommer til dig, så du møder meget effektivt din primære målgruppe.

 

… Jeg er selv på vej til messe og har nøje overvejet, hvordan ”jeg taler” til min målgruppe gennem standens udtryk, aktivitet og sanser (lige nu står mine forældre og bager 1000 marengskys). Men ikke mindst skal jeg forberede mig på at være 110 % mentalt tilstede, når jeg møder messens gæster.

 

God messe!