Måske tænker du, ligesom mange af os gør, at du skal nå gennem hele din to-do-liste for at nå i mål?
I virkeligheden er det bedre, at du koncentrerer dig om de opgaver, der kan føre dig et skridt nærmere dit mål.

En af mine tidligere klienter Mary, der havde som mål at blive selvstændig, sagde på et tidspunkt til mig:

Jeg føler, at jeg svømmer rundt i en ende- og bundløs sø. Lige meget hvor jeg svømmer hen, ender jeg dér, hvor jeg startede. Jeg er ikke kommet mit mål et eneste skridt nærmere

 

illustration af en bleg lille mand der svømmer

Nogle gange kan det være svært at se søen for bare vand

 

Mary var dygtig, erfaren og havde en god forretningsidé. Hun vidste, hvad hun ville, og hvorfor. Men da det kom til hvordan, havde Mary en uendelig liste med ting, hun følte, at hun skulle gøre, for at nå sit mål.

Hun manglede den del af planen, som mange overser: Prioriteringen.

Er det vigtigt – eller haster det?

Når du har lavet en to-do-liste eller en handlingsplan, er det helt afgørende, at du fokuserer på de opgaver, der virkelig kan gøre en forskel i forhold til dit mål. Nogen bruger at skelne mellem vigtige og hastende opgaver.

Vigtige opgaver er dem, der bringer dig nærmere dit mål. Hastende opgaver er dem, du kan føle dig presset til at tage dig af her og nu, selvom de ikke nødvendigvis er vigtige fx at tage telefonen eller svare på emails.

Tit bruger vi for meget tid på opgaver, der haster, men ikke nødvendigvis er vigtige. Vi bruger for lidt tid på opgaver, der bringer os nærmere vores mål. Derudover er der de opgaver, som vi bilder os ind er vigtige, men som i virkeligheden slet ikke er nødvendige for at komme i mål. Kunsten er ganske enkelt at lære at skelne.

Dit mål er tættere på end du tror

I Mary’s tilfælde prioriterede vi sammen hendes vigtige og hastende opgaver og droppede dem,der slet ikke var nødvendige. Det krævede en del arbejde, men bagefter var Mary lettet. Hun indså nu, at hun kunne nå sit mål med langt færre handlinger end hun havde troet.

Nu vil jeg invitere dig til at gøre som Mary. Tag et grundigt kig på din handlingsplan, din kalender, din to-do-liste, dine påmindelser på telefonen, din mentale huskeliste, eller hvad du end bruger. Gør så dig selv den store tjeneste at skelne mellem:

  • Vigtige opgaver, der bringer dig nærmere dit mål
  • Hastende opgaver, der får dig til at udskyde dit vigtige arbejde
  • Opgaver, der slet ikke er nødvendige at løse, for at nå dit mål

Jeg vil tro, at du som Mary vil se, at dit mål slet ikke er så langt væk, som du gik og troede.

Kærlig hilsen

Sofia Manning