Har din virksomhed 5 stjerner? Det er helt ok, hvis den ikke har. Så skal du bare være bevidst om det i din markedsføring.

Det skal du også, hvis den har.

For uanset om du sælger ”en flad madpakke til et hverdagsbudget” eller en forkromet løsning, der kan matche fester i kongehuset, så skal din markedsføring signalere netop det.

Så du tiltrækker præcis de kunder, der gerne vil have netop den form for løsning, du kan tilbyde.

Illustration-af-dame-der-holder-kasse-med-stjerner

Hvor mange stjerner vil du give din virksomhed?

En af grundene til, at jeg går ind for, at vi er helt åbne med vores priser, er, at det er med til at signalere til vores kunder i hvilken ende af budgettet, vi ligger.

Hvis du hører til blandt en eller to stjerner, er det jo rigtig vigtigt at slå på det, så du ikke mister alle de kunder, der ikke ringer selv, fordi de automatisk konkluderer, at du jo nok er for dyr.

Det er også vigtigt at beskrive helt præcist hvad kunden så får for sine penge, så du ikke ender med en dårlig reference, fordi det kommer bag på kunden, hvad han ikke får.

Samtidig: Hvis du er en af de dyrere, skal kundeemnerne også hurtigt kunne afkode det, så du ikke bliver forstyrret af kunder, der bliver overrasket af dit prisniveau.

Det er bare spild af begge parters tid.

Vis, du har fem stjerner

Hvis du vil gå under kategorien fem stjerner, skal det også fremgå tydeligt af din markedsføring og alle dine øvrige salgskanaler. For hvis du vil høre til blandt de dyre drenge, er der en række fodfejl, du ikke må lave.

Du skal sørge for at:

  • Hele din markedsføring er top professionel
  • Komme på den rette efteruddannelse
  • Din telefon bliver taget hele tiden – eller at dine kunder som minimum får mulighed for at lægge en besked
  • Besvare dine mails så hurtigt, at kunden ikke når at fundere over, om du måske har glemt ham eller hende
  • Tage imod dine kunder i professionelle rammer
  • Være i en ”professionel lydkulisse”, når du tager din firmatelefon. Altså hvor kunden ikke kan høre hunde der gør, høj musik, børn eller andet, der ikke hører til i en virksomhed

Eksempelvis sælger jeg en del rådgivning. Og når jeg sælger rådgivningsforløb, er prisen sat efter, at jeg bruger tid på at forberede mig grundigt. Derfor er min rådgivning ”fem stjerner”.

Jeg kunne også sælge ”rådgivning til færre stjerner”, som ikke inkluderede forberedelsen. Det ville selvfølgelig være billigere for kunderne, men det ville også være et andet produkt.

Alternativt kan du dele dine ydelser ind i guld, sølv eller bronze. Så du har en basismodel, der kan udbygges med flere stjerner, alt efter hvilket serviceniveau, kunden kan forvente.

Det kan være:

  • Svartid
  • Leveringstid
  • Mulighed for at kontakte dig om aftnen eller i weekenden
  • Ubegrænset antal mailforespørgsel eller telefonopkald

Eller selve kvaliteten af produktet, hvis du sælger fysiske varer

Spørg dig selv: Hvor mange stjerner har din virksomhed?