I mit sidste indlæg “Hvis du vil overleve som selvstændig, så skal du måske ikke kun sælge din tid!”, talte jeg varmt for ideen om, at selvstændige med fordel, kan klone sig selv ved at lave nogle infoprodukter, der dermed kan give flere indkomstkilder og større frihed.

Men lykken er jo ikke bare gjort, ved at lave produkterne. Der skulle også gerne være nogle, der rent faktisk køber produkterne. Ellers kan det være det samme!
Det gælder ikke kun infoprodukter, men også alle andre produkter og ydelser man har på hylden. Kort sagt, hvis du vil overleve som selvstændig, skal du have nogle kunder.

email-marketing

Hvis du vil have kunder, må du markedsføre dig!

For at få kunder, skal din målgruppe vide, at du eksisterer og at du kan hjælpe dem med et erkendt behov. Alt for mange selvstændige markedsfører sig så lidt, at de er en velbevaret hemmelighed. Der er måske ikke engang 100 personer, der ved, at de eksisterer eller hvad de sælger.

Så første skridt er at være synlig!

Du skal ikke kun være synlig, målgruppen skal også forstå, hvad det er, du kan hjælpe med. De skal virkelig forstå, at du har løsningen på deres udfordringer, frustrationer, drømme, problemer, ønsker osv. Det betyder også, at hvis du ikke kommunikerer direkte til målgruppens behov, hvis du ikke siger det, så de forstår det, så sker der ikke en kobling mellem din målgruppe og dit produkt, og så køber de ikke noget.

Så andet skridt er at kommunikere din løsning til et erkendt behov!

Hvis du formår at gøre det, så vil du være top-of-mind, når behovet for dine ydelser opstår. Vi kan aldrig tvinge nogen til at købe. Men vi kan gøre vores bedste for, at målgruppen ved at vi eksisterer og forstår hvad vi kan hjælpe med. Mere kan vi ikke gøre.

Opskriften på at blive synlig og kommunikere til målgruppen er, at markedsføre sig. Simpelt hen. Men simpelt er det ikke.

Marketing… hvordan?

For der er utrolig mange måder, at markedsføre sig på. Så hvad skal man vælge?

Jeg har i mange år arbejdet med marketing for succesfulde danske virksomheder. Alt lige fra projektleder på et reklamebureau til marketingchef i en internet- og telefonivirksomhed. Der havde jeg ofte rigtig store budgetter til marketing. Det kunne f.eks. være 15.000 kr. til månedens personaleblad, 500.000 kr. til en messe i udlandet, 50.000 kr. til en husstandsomdeling i Glostrup osv.

Dengang benyttede jeg mange traditionelle marketingværktøjer, som jeg havde lært på min marketinguddannelse. Det var sjovt, udfordrende og der var altid 100 bolde i luften og kundeflow i butikken.

Jeg fik derfor noget af et chok, da jeg startede som selvstændig i 2007. Der var ikke bare kundeflow, på trods af min erfaring med marketing. For jeg måtte hurtigt erkende, at man som selvstændig ikke har noget i nærheden af de budgetter, de etablerede virksomheder har, så der måtte tænkes meget anderledes omkring markedsføringen.

Der er rigtig mange muligheder (heldigvis), for at markedsføre sig uden de store resurser som selvstændig. Resurser som penge, tid og erfaring. Der er faktisk temmelig spændende muligheder, jeg kunne snakke om i timevis. Men i dette indlæg, vil jeg blot nævne en af mulighederne, som er billig, effektiv og tilgængelig for alle, nemlig e-mail-marketing.

E-mail-marketing er for alle!

E-mail-marketing handler om, at du har en liste med folk i din målgruppe, kunder og potentielle kunder, som har sagt ja tak til at modtage mails (nyhedsbreve) fra dig omkring et givent emne.

Ved først og fremmest at få folk til at sige ja tak til det emne, du nu beskæftiger dig med og derefter løbende at sende nyhedsbreve med inspiration og værdi til dem gør, at du skaber en relation til målgruppen.

Du vil blive synlig og har flere muligheder for at kommunikere, hvad det er, du kan hjælpe med. Du får mere taletid. Modtagerne af dine nyhedsbreve vil efterhånden forstå, at du er den, der har løsningen på deres erkendte behov. Forhåbentlig!

Det er langt lettere, at få besøgende på din hjemmeside, til at takke ja til at modtage en freebie, nogle tips eller andet, ved at skrive sig op til dit gratis nyhedsbrev, end det er at få de besøgende direkte over til din indkøbskurv og tage visa-kortet frem.

Har du ikke mulighed for at fange de besøgende til dit nyhedsbrev, så er der stor risiko for, at du mister en masse salg på sigt, fordi de ikke er klar til at købe, lige den dag de besøger din hjemmeside. Og jeg går ud fra, at de er landet på din side, fordi de har interesse for det, du beskæftiger dig med. De er bare ikke altid lige klar til at købe med det samme.

Efter en tid (den kan være så kort som en dag eller lang som et par år), så vil dem på dit nyhedsbrev kende dig, have tillid til dig og købe noget, hvis de har et behov, du kan hjælpe med.

Sådan kommer du i gang med e-mail-marketing!

  • Opret en konto hos et mailsystem (f.eks. MailChimp.com) Tilføj en tilmeldingsformular på din hjemmeside (synlig på alle sider)
  • Gør det nemt og hurtigt for de besøgende at tilmelde sig (bed højst om navn udover deres e-mail-adresse)
  • Lok med en freebie med en fængende overskrift (det kan være noget i stil med, skriv dig op til nyt og modtage “3 tips til at…!”, “”Sådan laver du en succesfuld…!” osv. Giv så et par tips i bekræftelsesmailen eller en video, PDF osv.).
  • Husk at have tilmeldingslister med ud, når du har mulighed for at få tilmeldinger i den fysiske verden også (ved foredrag, messer mm.).
  • Begynd at sende nyhedsbreve (fokuser på at fortælle noget af værdi til dine læsere, uddanne dem i at forstå, hvad du laver og lad det konkrete salg/call-to-action være en mindre del af det samlede indhold)

Det var det, så er du i gang og kan blive bedre og bedre til e-mail-marketing efterhånden. Det vigtigste er at komme i gang. Så vil du forhåbentlig kunne sælge nogle af dine infoprodukter og alt det andet via dine nyhedsbreve.