Du kender det sikkert godt! Du får en god ide og spæner derefter fluks afsted med 100 km/t – det er jo sådan, de fleste iværksættere har gjort, siden mennesket for første gang fik en selvstændig ide.

Desværre ser jeg også gang på gang, hvordan disse ideér enten hurtigt falder til jorden eller fejler under selve eksekveringen – alt sammen fordi du ikke har lært at elske dine saml-selv-møbler endnu!

“Ej, nu holder du sgu!”, tænker du sikkert allerede, men lad mig forklare dig hvordan det hele hænger sammen.

Elsk dine saml-selv-møbler og få større succes med dine projekter

De fleste af os har prøvet at købe et IKEA-møbel eller lignende, som vi selv skal samle. Personligt, så elsker jeg sådan et lille projekt. Det at starte med en masse løsdele og så langsomt, men sikkert, følge tilblivelsen af det endelige resultat. For andre er oplevelsen knap så givende.

Som jeg ser det, så findes der to typer mennesker: dem der åbner pakken, skaber sig et overblik og føler brugsanvisningen trin-for-trin, og dem der åbner pakken og begynder at samle møblet uden at skabe sig et overblik eller bruge brugsanvisningen.

Min erfaring siger mig, at dem der halser derudaf og fuldstændig overser brugsanvisningen ender med at have bøjlestangen siddende nederst i garderobeskabet og en følelse af nederlag og ærgelse – du kan nærmest mærke det helt ned i maven, som jeg beskriver det her, ik’?

Godt så – nu kommer guldkornet!

Jeg anbefaler alle at gribe deres ideer og projekter an som en projektleder. Som iværksætter skal du allerede selv være både direktør, sælger, bogholder, tekstforfatter – og ja, nu fortæller jeg dig, at du også skal være projektleder! Jeg er selv både certificeret inden for Prince2 og ADKAR, hvilket alt sammen lyder meget fint, men i bund og grund bygger alle disse projektmodeller på de samme tre grundprincipper – de samme grundprincipper du bør følge, når du samler dit møbel fra IKEA.

Grundprincip nr. 1 – Hvad er mine must-win-battles i virksomheden?
Inden du giver dig i kast med at udforske din nye ide, så er det vigtigt, at du har skabt dig et overblik over din virksomheds must-win-battles. I virkeligheden er det “blot” din virksomheds fremadrettede strategi, men must-win-battles er en smule mere håndgribeligt, fordi den i højere grad beskriver de udfordringer du står med, hvilket eksempelvis kunne være et behov for at øge omsætningen på ét af dine produkter eller ydelser, øge din online synlighed, definere nye målgrupper etc. Listen kan være lang, men det vigtigste er, at du får det formuleret og derefter prioriteret! Hvad skal løses først – hvad er vigtigst?

Grundprincip nr. 2 – Løser idéen/projektet én eller flere af mine must-win-battles?
Når du har styr på førnævnte, så skal du spørge dig selv hvorvidt din nye ide/projekt rent faktisk løser én eller flere af dine must-win-battles. “Jamen, det gør det ikke, men det er stadig en fed idé!”, sidder du måske nu og tænker, men i så fald skal du kraftigt overveje, om du kan tillade dig at bruge tid på din nye ide, frem for at få styr på dine must-win-battles først. Samtidig skal du også huske prioriteringen af dine must-win-battles – matcher det med vigtigheden af din nye ide?

Grundprincip nr. 3 – Har jeg de rette værktøjer/kompetencer til at gennemføre projektet?
Godt, så dine must-win-battles og din nye ide matcher, og du har styr på prioriteringerne, samt hvilke leverancer dit projekt skal opfylde. Har du så de rette kompetencer og værktøjer til rådighed for at kunne gennemføre projektet? Først når du ved hvilke leverancer dit projekt vil indeholde, kan du afgøre, hvorvidt du selv kan være udførende, eller du skal hente hjælp fra en samarbejdspartner eller måske ligefrem hyre et team af dygtige mennesker. På denne måde sikrer du, at du har de rette kompetencer på hånden i forhold til de forestående opgaver.

Følger du ovenstående grundprincipper, så er der større chance for at du får succes med eksekveringen af din nye ide! Desværre har jeg ofte oplevet grundprincipperne blive fulgt i en anden rækkefølge eller der helt ses bort fra dem, hvilket oftest garanterer at projektet får en meget kort levetid og et resultat derefter.

Lev efter de tre principper – både når du driver projekter i din egen virksomhed og når du samler dit næste IKEA-møbel. Så har du større chance for success!