Selv om vi altid skal huske, at vores egen tid er kostbar, og at vi skal værne om den, er du og din tid alligevel ofte den billigste markedsføring, du kan få.
Hvis du gør det rigtigt.

illustration-af-saelger

For nylig lagde jeg 15.000 kroner hos Trendzetterhouse i Køge. Og for 1½ år siden 17.000 (dengang var det vintergaderoben, og nu var det sommertøj). Det er mange penge.
Og hvorfor kørte jeg helt til Køge i stedet for at blive i København, hvor jeg bor, og hvor det vrimler med tøjforretninger? To gange?
Det skal siges, at Trendzetterhouse har rigtig meget tøj, der lige er min stil. Men det vidste jeg ikke, da jeg tog derned dem første gang. Men hvorfor så?

Trygge kunder køber

De fik mig som kunde (og godt 30.000 kroner i kasseapparatet på 1½ år) fordi de har en service (vi kan også sige et hulens effektivt salgstrick), hvor det er muligt at bestille personlig styling.
Her booker kunden simpelthen tid, så der er en medarbejder, der ikke skal lave andet end at hjælpe kunden med at finde det rigtige tøj.
Og ligesom vi er nogen, der er gode til at skrive, er der også nogen, der er gode til at finde den rette pasform og sætte tøj sammen.
Og jeg er ikke ret god til at sætte tøj sammen. Hvis du har mødt mig i virkeligheden og tænker ”Det passer da ikke”, er det fordi jeg har haft noget på, som andre har sat sammen for mig.

Så når jeg kommer til Trendzetterhouse, bliver jeg præsenteret for en række muligheder, jeg ikke i min vildeste fantasi selv ville have fundet på. Og jeg føler mig meget mere tryg ved at købe noget overhovedet, fordi jeg ved, at jeg er i gode hænder. (For når jeg prøver noget, der ikke er optimalt, får jeg det nemlig også det at vide. Ja, ærlighed sælger).
Derfor ender jeg med at købe tøj for så mange penge.

Mine besøg har varet henholdsvis tre og fire timer. Prøv at gange det op med, hvad en salgsmedarbejder koster og regn lige ud i hovedet, om det er en god forretning.

Kan du gøre noget tilsvarende?

Det er jeg sikker på, at du kan!
Jeg har i samme kategori selv 15 minutters gratis telefonrådgivning.

Andre muligheder kunne være:

• Få lagt en gratis makeup (Test eventuelt af, om det tiltrækker for mange af de forkerte kunder. I så fald kan det være gratis, mod at kunden køber for mindst x kroner. Ellers koster din assistance y kroner)
• Send et billede af et ”problemrum” ind til arkitekten, håndværkeren eller stylisten og få et bud per telefon på, hvordan rummet kan optimeres (selv hvis du kun kommer med forslag, som folk kan føre ud i livet på egen hånd, kan du sagtens ende med at få dem eller deres netværk som kunder på et tidspunkt, hvis du viser, at du er kvalificeret)
• En måneds gratis abonnement på et medlemsskab

Du kan læse flere eksempler – og især hvad du skal undgå – hvis smagsprøveprincippet skal blive en rigtig god forretning for dig her link=http://www.majbrittlund.dk/salg/
For der er mange fælder, hvor du risikerer bare at være gratis uden at opnå noget ved det. Så dem skal du selvfølgelig undgå.
Når du henter e-bogen ”Gaveregn – Fra gratis til god forretning”, tilmelder du dig også mit gratis nyhedsbrev om salg for selvstændige.

P.S. Jeg har ikke fået noget fra Trendzetterhouse for at skrive dette blogindlæg. Bare hvis nogen skulle få den tanke.