Der har længe været fokus på at optimere netbutikker, så de konverterer bedst muligt. Paradoksalt nok har der dog ikke været meget fokus på det sidste, afgørende trin, hvor kunden skal afslutte købet – selve betalingssiden.

Det undrer mig, når nu kunden på dette trin er klar til at købe og formentlig gerne vil have det overstået hurtigst muligt. Så er det altså ikke her, du skal besvære kunden.

Derfor har jeg et par tips til dig, der gerne vil optimere konverteringen på betalingssiden i din netbutik.

konvertering

Mål – data skal der til

Før du kan optimere noget som helst, skal du selvfølgelig have noget data, du kan måle på. Det gælder resten af butikken, og det gælder også din betalingsside. Her er det essentielt for dig at vide, hvor mange af dem som åbner din betalingsside, der rent faktisk gennemfører købet.

Og ikke mindst: Hvor mange åbner betalingssiden, men gennemfører ikke købet? Det er helt essentielt, at du kan se disse tal for at kunne reducere antallet af ikke-gennemførte køb.

Din betalingsgateway vil kunne hjælpe dig med at sætte betalingssiden op, så du kan følge med i, hvordan siden præsterer, eventuelt gennem Google Analytics.

Test – se, hvad der virker

Når du kan måle, hvor godt din betalingsside præsterer, skal du teste det. Det kan simpelthen ikke siges nok!
Hele kunsten er, at du skal forsøge at forbedre din konverteringsrate.

Når du begynder at have noget valid data om, hvor godt din betalingsside konverterer, så skal du teste, om du kan forbedre konverteringsraten.

Der er i hvert fald to ting, du bør teste:

  • Kan du øge konverteringsraten ved at ændre ordlyden?
  • Kan du øge konverteringsraten ved at ændre i opsætningen/layout?

 Ordlyd

De ord, du bruger, påvirker din kunde, om du vil det eller ej.

Ved du, om du kan opnå bedre resultater ved at skrive fx ’Betal nu’ fremfor ’Gennemfør din betaling’ på selve betalings-knappen? Er det værd at undersøge?

Enhver seriøs e-købmand vil forhåbentlig svare et rungende ”JA” til det spørgsmål.

Dit call-to-action (kort sagt den tekst, knap eller anden grafik, der skal få kunderne til at gøre det, du vil have dem til) er ubeskrivelig vigtigt. Det gælder alle steder på din butik, og derfor absolut også i betalingsprocessen.

Hvis du vil have et lynkursus i gode CTA-tekster, så læs med her, hvor danske Michael Aagaard beskriver, hvordan ændringen af ét enkelt ord kan øge konverteringsraten med næsten 40 %:

Hovedpointen i indlægget er, at du med din tekst skal fokusere på den værdi, kunden får ud af at trykke på knappen (eller følge dit CTA), og ikke på hvad kunden skal gøre.

Du skal ganske enkelt have mulighed for at ændre i ordlyden på din betalingsside.

Kontakt din betalingsgateway for hjælp til dette.

Og derefter skal du teste på livet løs.

Opsætning/layout

Både det visuelle og det strukturelle design kan påvirke din konverteringsrate. Når du har skrevet verdens bedste CTA på en knap, nytter det jo ikke noget, hvis knappen falder i ét med baggrunden. Derfor skal du undersøge, om små designændringer kan give flere konverteringer.

Prøv at ændre farven eller størrelsen på din betal-knap (du husker Fitts’ lov, ikke?).

Flyt rundt på elementerne på siden – men gør det nu ikke med hovedet under armen. Generelt har vi vænnet os til, at fx et firmas logo er placeret i øverste venstre hjørne på hjemmesiden. Tænk dig godt om, før du afviger fra den slags normer.

Med hensyn til strukturen af din betalingsside så kig grundigt på forløbet.

Hvor mange gange skal kunden klikke for at gennemføre købet? Er der trin, der kan udelades? Kan du gøre forløbet nemmere ved at fremhæve én betalingsform frem for andre?

Alt dette kan og bør du teste, så du får superoptimeret din betalingsside.

Tag fat i din betalingsgateway og hør, hvordan du kommer i gang med at split-teste på betalingssiden.

Et lille tip til at lokke kunder tilbage i butikken

Til allersidst får du et tip, der kan give mange basse-ører på kontoen. Som jeg nævnte i mit forrige indlæg, så forlader to ud af tre kunder, der lægger varer i indkøbskurven, din netbutik uden at købe noget. Men dem kan du faktisk fange igen.

Når en kunde har gået igennem købsprocessen og er nået til betalingssiden, så har du en masse vital information om kunden. Du har selvfølgelig opsnappet kontaktoplysningerne og gemt dem i dit system, inden betalingssiden åbner?

Den information kan du bruge. For kunne det tænkes, at kunden blev forstyrret i betalingsøjeblikket og derfor ikke fik gennemført købet? Eller at kunden måske bare ville se den endelige pris, men ikke var helt klar til at købe? Måske havde hun bare ikke dankortet på sig?

Du kan faktisk gøre det nemt for kunden at gennemføre dit køb – uden at kunden skal finde varerne, indtaste navn og adresse en gang til. Når du har kundens kontaktoplysninger (og du kan se, at købet ikke er gennemført), så kan du sende kunden en mail med et link, der åbner betalingssiden. Det kaldes et betalingslink.

Kurven indeholder selvfølgelig de varer, som kunden lagde i kurven, men ikke fik købt, og derfor er det nu let for kunden at gennemføre købet.

Ifølge beregninger udført af Dynamicweb kan du med den slags opfølgningsmails øge din omsætning med 12%. Og det siger du vel ikke nej tak til?

Alt dette kan automatiseres, så du ikke behøver at løfte en finger for at få de vildfarne kunder tilbage i folden. Smart, ikke?

Inden du spammer løs, så husk på, at en sådan mail er en service. Hold igen med salgsgassen, og spørg eventuelt kunden, om der gik noget galt i forbindelse med købet, siden det ikke blev gennemført.

Din betalingsgateway kan hjælpe dig med at sætte betalingslink op, og du kan ofte selv vælge, om du vil styre betalingslink fra en administration eller gennem API.

Det var vist alt for denne gang. Husk, at alle tips er generelle og ikke nødvendigvis er brugbare i din netbutik. Det er derfor, jeg altid understreger, at du selv skal teste på din egen hjemmeside.

Happy testing!