– Det der er værd at gøre, er værd at gøre godt.


Citatet herover virker meget lavpraktisk og primitivt, men enhver som har været ansat på et NOX-diskotek har fået dette statement banket ind i hovedet.
Jeg har i et år arbejdet på et diskotek som afrydder og bartender, og der er ikke noget at sige til, at det er MEGET anderledes fra andre arbejdspladser – Men hvad kan man tage med videre til sin egen virksomhed?

Blog_Illustrations_pia

 

Min konklusion er rigtig MEGET – Se bare her.

1. Få dine kunder til at snakke om dig!

Diskotekerne bruger ikke penge på markedføring i form af Radio-spots eller avis-artikler. Hvis der er noget som de skulle smide lidt penge efter så er det facebook-annoncering, men det er stadig ikke her diskotekerne forsøger at tiltrække kunderne.

Diskoteker investerer i sine medarbejdere! Oplevelsesøkonomi er blev stort, og det er især udbredt blandt diskotekerne. Her handler det om at få sine gæster til at snakke om én, og det gør man ved at give dem en god oplevelse – Der er ingen bedre markedsføring end at få sine gæster/kunder til at fortæller hvor fedt ens koncept er.

2. Stærke bånd blandt personalet.

Hilser du på dine ansatte? Og hvordan hilser du på dem? – Viser du at du er tilfreds med det stykke arbejde de laver?

Har man arbejdet i et NOX-diskotek er man flere gange blevet spurgt “Hvad er det første du gør når du møder på arbejde?” – Dertil er svaret at man går hele arbejdspladsen rundt og hilser på hele personalet i form af kram.

Det er en lille ting, men dette gør at man glæder sig til at komme på arbejde og man føler sig værdsat – Det er meget primitivt men virker i praksis.

Derudover kåres månedens medarbejder i form af nomineringer og afstemning hvilket er en mulighed for at give medarbejderne et kæmpe skulderklap. Personale kan nominere personale hvorefter man begrunder hvorfor – Og det at man får at vide af sine kollegaer at man gør sit job godt, gør at man bliver ved med at gøre det godt, og muligvis vil gøre det endnu bedre.

3. Giv lidt og få meget – Filosofien.

 Det kan være en hurtig gåtur igennem byen, hvor man afleverer paraplyer fordi det regner, eller man går en tur rundt og giver gratis sodavands-is fordi det er 30 grader i skyggen til tilfældige mennesker.

Det er en lille omkostning for et diskotek, men det gør at de personer i målgruppen der bliver ramt, som normalt kommer ved en konkurrent næste gang tænker – “De er måske ikke så tossede derinde alligevel – Jeg kan lige kigge ind ihvertfald”. Derved kan man være i færd med at skabe sin helt nye stamkunde.

Alle punkter herover kan implementeres i din virksomhed – Konklusionen er herfra at man i sin virksomhed kan lære mere end man tror af diskotekerne, og det er mere end bare sjov og ballade.

Så gør som diskotekerne, og du kan muligvis komme meget tættere på dine kunder, end dine konkurrenter er og skabe bedre performance af dine ansatte.