De fleste kender det – du har indgået en aftale med en kunde, du udfører et stykke arbejde, produktet leveres og betalingen udebliver. Årsagen hertil kan være mange. Ofte er det en simpel forglemmelse eller kundens manglende likviditet og cashflow, der ikke gør det muligt for kunden at betale på nuværende tidspunkt.

Men i årevis har advokater og inkassobranchen internt arbejdet med et begreb de færreste kender, men som de burde; professionelle skyldnere / professionelle debitorer.

Juridisk findes der ingen egentlig definition på begrebet, men hos Debito inkasso definerer vi det som værende:
”Personer eller virksomheder der er upåvirket ved konsekvenserne af manglende betaling.”

Hverken advokater eller inkassobureauerne har statistik over hvilken type branche de fleste professionelle skyldnere befinder sig i, men efter Debito inkassos opfattelse er disse fordelt bredt udover de fleste brancher, dog med en klar overrepræsentation i håndværksbranchen.

Hvordan spotter du en professionel skyldner?
Efter vores opfattelse kan der ikke tegnes en egentlig profil af en professionel skyldner, men på baggrund af oplysninger fra vores kunder der har penge til gode, også hos de professionelle skyldnere, ja så tegner sig et mønster blandt de professionelle skyldnere. Nedenstående er blot få ud af en uudtømmelig liste af faresignaler, du bør være opmærksom på:

  • Kunden er meget nem at få
  • Kunden har ofte store armbevægelser
  • Tingene kan ikke leveres hurtigt nok
  • Det giver ingen mening kunden har valgt dig – eksempelvis ud fra geografi
  • Prisen er ligegyldig
  • Dårlige undskyldninger

Overstående skal ses i kombination, men de tre sidstnævnte er især faresignaler du skal være bevidste om, før ordren, og efter ordren.

Sælger du en relativ enkel standardvare, der fås på (næsten) alle gadehjørner, men kunden bor i den anden ende af landet og vælger dig – ja, så bør du måske overveje, hvorfor hans lokale forhandlere ikke vil handle med ham.

Prisen er ALDRIG ligegyldig, uanset om du er den lokale butik op hjørnet eller en C20 virksomhed. Uanset størrelse på en virksomhed vil man i udgangspunktet altid stille spørgsmålstegn til, hvad man får med i prisen eller om prisen kan presses. Men kan du omvendt mærke at kunden er total upåvirket af, om du præsenterer en pris på 1.000 kr. eller 100.000 kr. – ja, så skal du måske tænke dig om en ekstra gang – for prisen er aldrig afgørende for en professionel skyldner, for han har ikke intention om at betale beløbet alligevel.

Er du alligevel faldet for den professionelle debitor, der nu viser sig ikke at betale – ja, så vil du ofte høre undskyldninger – rigtig mange undskyldninger. Den professionelle skyldner er ofte mester i at snakke dig efter munden og ofte beredt med selv de dårligste undskyldninger for at slippe eller at få henstand for dine fakturaer.

Så vigtigst af alt: Bevar altid din sunde skepsis når en kunde kontakter dig.

Hvad gør jeg ved en professionel skyldner?
Vores anbefaling er ALTID at være konsekvent med de dårlige betalere – uanset hvad deres undskyldning måtte være for ikke at betale. Deres problemer kan ALDRIG blive dit problem.

Netop den manglende konsekvens gør at den professionelle skyldner kan forsætte – som udover at gå udover dig blot vil gå ud over den næste… og den næste.

Derfor er vores anbefaling, at du kontakter dit inkassobureau der kan håndtere sagen for dig – har du imidlertid ikke et sådan, er du altid velkommen til at kontakte på Debito inkasso: www.debito.dk