Du tænker dig om et kort øjeblik og svarer;

”At komme for sent?”
”At afbryde, når andre taler?”
”At bide negle?”

(Svaret kommer til slut. Som i alle andre tekster, hvor folk vil have dig til at læse til ende…)

Før jeg afslører den dårligste vane, så lad mig slå fast at – JA – dårlige vaner har noget med arbejdsmiljø at gøre og – JA – dårlige vaner har noget med at være selvstændig at gøre.

Dine dårlige vaner påvirker dine medarbejdere.
Dine dårlige vaner påvirker din virksomhed.

 

illustration-af-mand-med-roeg-ud-af-oeret

 

Dårlige vaner er en del af hverdagen, og for dig som er alene i din virksomhed, er de ikke et problem i forhold til de interne relationer. Men dårlige vaner påvirker stadig salg, kunder og andre eksterne relationer.

Har du medarbejdere, så påvirker dine dårlige vaner først og fremmest dem. Samspillet mellem mennesker i en virksomhed er en del af det psykiske arbejdsmiljø. To ord, der får hårene til at stritte på nogen.

Nej tak.! Lad os endelig ikke forholde os til psykisk arbejdsmiljø. Og specielt ikke på forhånd.

Men hvis jeg nu kalder et godt psykisk arbejdsmiljø for: Forudsætningen for et godt samarbejde. Den gode synergi. Effektivitetsfremmeren. Grundlaget for mere salg. Bedre branding… så er det pludselig et interessant emne.

Et godt psykisk arbejdsmiljø giver altid positive synergier i en virksomhed. Et dårligt psykisk arbejdsmiljø det modsatte. Og dårlige vaner påvirker det psykiske arbejdsmiljø.

Dårlige vaner er individuelle. De opstår over tid. De er ofte ubevidste. Men de kan ofte ændres.

Mennesker er forskellige og mennesker bliver påvirket forskelligt – ofte af de samme ting. Derfor kan en medarbejder godt klare noget, som en anden ikke kan. Det kræver bevidsthed at have ansatte og bevare et sundt arbejdsmiljø.

Den værste vane du kan have som leder, er den du ikke ved du har.

Dårlige vaner kan blive til giftig ledelse. Men de når ikke at blive et kæmpe problem, hvis du ser dem. Identificerer dem. Forandrer dem.

Dialog med dine medarbejdere er nøgleordet.

Genkender du nogen af de dårlige vaner ledere kan have?:

• Du blander dig i enhver diskussion
• Du kommer med unødvendige sarkastiske kommentarer
• Du starter altid med et ”nej” eller et ”men”
• Du mangler evne til at rose eller belønne
• Du tager æren for noget uden at have fortjent det
• Du favoriserer bestemte personer
• Du behandler folk uretfærdigt
• Du tager ikke ansvar, indrømmer eller erkender
• Du lytter ikke
• Du straffer budbringeren
• Du glemmer at udtrykke taknemmelighed

Kig dine vaner efter i sømmene.