Det nye sort – eller gammel vin på nye flasker? Det er bestemt gammel vin på nye flasker, men det gør det altså ikke mindre interessant eller virkningsfuldt.
Jeg vil mene, at den bedste danske betegnelse må være ”Indholdsbaseret markedsføring”, men jeg vil tillade mig at benytte den internationale betegnelse, da det alligevel er den, du vil støde på, når du bevæger dig rundt på nettet for at lære mere.
Så altså: Content Marketing!
Indholdsbaseret markedsføring er indhold i form af tekst og ofte også grafik (Infographics), der er optimeret mod nogle søgninger på Google – og/eller mod særligt udvalgte kundesegmenter.
Umiddelbart er målet ikke direkte salg – det er det så alligevel, men det ses ikke så tydeligt. Lyder det kryptisk? Lad mig forklare:
Hvis du har en side med trækul, som du sælger, vil den som regel være målrettet salg 100%. Dine gæster kan se et billede af posen med trækul, lægge en eller flere af dem i kurven og betale. Det er en salgs-side, og den er skam fin.
Hvis du så også har en side – enten på din webshop eller på din blog – der handler om, hvordan du nemmest tænder op i dine trækul, så de får den perfekte glød og alt det der – ja så er formålet jo ud ad til at informere. Men du har naturligvis sikret dig, at det er tydeligt for gæsterne på siden, hvor de så kan købe disse herlige trækul, som de ved præcis hvordan de skal tænde op.
Men hvorfor nu al den ulejlighed? Er det da ikke nok bare at have en side på shoppen, hvor folk kan købe de sække med trækul?
Ja og nej. – Og den skal selvfølgelig forklares
Fidusen i content marketing
Dine potentielle kunder søger selvfølgelig efter ”trækul” og den slags på Google. Men jeg kan love dig, at de også søger efter viden om, hvordan de bedst bruger trækul, hvordan de tænder op, glødetider og meget mere. Og i den slags søgninger er det straks mere vanskeligt at blive synlig med en produktside – men ganske meget nemmere at blive synlig med en god artikel om emnet!
En anden god grund til at begynde med content marketing er, at folk generelt linker til den slags indhold – og det gør de færreste altså til en salgs-side.
Forestil dig, at du har skrevet en fantastisk guide om at bruge trækul i grillen. Jeg vil love dig, at over tid vil den side få masser af links fra både sociale medier og diverse fora. Og det er altså SUPER gode links, der både giver værdi i forhold til søgemaskineoptimering og trafik. Og vel at mærke trafik fra mennesker, der kommer fra hjemmesider, der handler om det at grille. Og det er jo yderst potentielle kunder, ikke?
Evergreen
Ja – der er arbejde forbundet med det her, men det er til gengæld langtidsholdbart! En virkeligt god artikel/guide om at bruge trækul kan leve i årevis og være en (i sæsonen) uudtømmelig kilde til kvalitativ trafik. Det gælder for alle fagområder – det er derfor helt ligegyldigt, om du sælger trækul, tøj, vaskemaskiner eller noget helt andet.
Derfor må du heller ikke gå på kompromis med kvaliteten! Det skal altså være godt og link-værdigt indhold, du udgiver.
Lad mig give dig et eksempel på ”Evergreen” indhold fra min egen hjemmeside. Tilbage i januar 2007 skrev jeg en artikel på min blog om hemmeligheden bag søgemaskineoptimering.
Det er stadig den artikel, der trækker mest trafik, og den henvises til fra både debatfora og hjemmesider overalt på nettet. Det er faktisk Content Marketing i en nøddeskal.
Meget mere end artikler
Content Marketing behøver ikke kun være en artikel. Det kan for eksempel være video, infographics eller for eksempel interviews og andet.
Forestil dig, at du sælger børnetøj på nettet, og at du kan få et interview på video, som lydfil eller i skrevet form med en kendt danske børnetøjdesigner om filosofien bag tøjet og den slags. Det ville trække enorme mængder trafik og masser af links. Sandsynligvis i årevis!
Hvis du sælger ‘outdoor’ tøj eller udstyr, kunne du jo kontakte eventyreren Erik B. Jørgensen og få ham til at lave en test af dine produkter på video – den ville også gå rent hjem!
Eller du kan gøre som Anders Saugstrup har gjort det i denne historie.
Det er selvfølgelig ikke gratis at få lavet en professionel video som den, Anders har lavet – men den er ”Evergreen”, og har med sikkerhed givet mange, mange gange mere end for eksempel en annonce i en avis til samme eller højere pris kunne have givet.
Skematiske fremstillinger- ofte kaldet Infographics er også de rene linkmagneter . De bedste af dem er også ”Evergreen”.
Se for eksempel denne Infographic, der på smukkeste vis overskueliggør, hvordan en rejseforsikring hænger sammen.
Hvis du nu tænker lidt over det – tror du så ikke, at der kunne laves op til flere gode Infographics om netop dit felt? Prøv det!
Du kan også producere ”anvisninger” i mangel af bedre ord. For eksempel kan du lave PDF-filer med ”10 gode tips til at holde din grill ren”, ”Sådan vasker du kulørt tøj” eller ”Sådan brygger du den bedste kaffe” osv. osv.
Sørg for at have disse filer på din hjemmeside, så det er hjemmesiden, der linkes til. Og husk nu at undgå den fejl, som alt, alt for mange gør: De glemmer at sørge for, at der er klikbare links i deres PDF filer, så folk kan klikke sig ind og købe det, du nu tilbyder verden.
Hvorfor virker det her?
Jeg får af og til spørgsmålet: ”Virker det overhovedet?”. Og jeg kan kun sige, at det gør det. Jeg ved også, hvorfor det virker samt hvad der får det til at virke – Og lige om lidt ved du det også.
Det virker, fordi Content Marketing er et yderst stærkt værktøj til at skabe kendskab til dig og din virksomhed – og dermed til dine produkter og/eller ydelser. Det er netop deling af viden, som Content Marketing jo er, der skaber et kendskab til dig som udbyder og som ”ekspert” på dit felt. Og rent psykologisk er det derfor helt naturligt at henvende sig til dig, når der skal købes noget – du har jo allerede bevist, at du er ressourcen på området!
Det virker ikke fra mandag til onsdag – men giver du det tid, vil jeg garantere dig, at det kommer til at være en stadig kilde til salg, omtale og styrkelse af dit brand.
Lad os se lidt på, hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med Content Marketing – både rent teknisk og sprogligt.
Hvad virker?
At uddanne dine læsere virker! Og med det mener jeg, at du giver dem viden om det, de er interesserede i. Enten som resultat af en direkte søgning efter svar på Google – eller som resultat af, at du præsenterer dem for viden og indsigt, de ikke anede,at de manglede.
Dybdegående viden om et emne skaber troværdighed omkring dig og din virksomhed. Og kan du servere et begrundet svar på en forespørgsel om et eller andet, har du allerede vundet et par plusser hos din potentielle kunde.
Glem i øvrigt ikke, at opbygningen af et hav af artikler m.m. også vil spare dig for en hulens masse tid senere. Du får jo en kæmpe base af viden, du kan henvise til, når folk stiller dig spørgsmål. Og det sparer altså tid at kunne besvare en mail med links til særdeles gode svar.
Du SKAL gøre det ordentligt! Det får nærmest den modsatte effekt, hvis du sjusker. Det kunne du selvfølgelig aldrig finde på, men nu har jeg sagt det.
Du SKAL sørge for, at det er yderst nemt og tydeligt at komme videre fra din artikel, video eller infographic til din hjemmeside/shop, hvor folk kan købe det, de lige har fundet ud af, at du er verdens bedste til at levere. Faktisk er det en af de største fejl, jeg ser begået med Content Marketing – det er ganske enkelt for svært at komme videre fra indholdet til hvor jeg kan købe det, jeg gerne vil.
Samtidig er det en balancegang: Bliver du FOR sælgende, ryger du mentalt i reklamekassen, og så bliver læseren skeptisk. Brug et eller et par stykker af dine produkter som eksempler på mulige løsninger til det behov, du skriver om. Ikke mere end det. Og lad være med at falde i grøften med at overpromovere.
Tager vi de der trækul, kan du for eksempel vise et billede af en pose med trækul og forklare, at netop denne type har en ekstra lang glødetid. Og så kan du jo linke til produktet ovre på din shop. Og lade det være ved det.
Sørg også for, at din blog (hvis det er der, du skriver) er tydeligt markeret med firmanavn, adresse osv. Du skal ikke på nogen måde skjule, hvem du er. Og sørg også for, at dit indhold bliver promoveret på Google Plus! Det er yderst effektivt til både at skabe trafik og til at øge synligheden af dine indlæg i Googles søgeresultater.
Hvor?
Her er vi ved et spørgsmål, der ikke er et entydigt svar på. Men jeg skal give dig mit bedste svar – og det helt rigtige svar afhænger af, hvor godt du er udrustet rent teknisk med din shop.
I en ideel verden kan du ”blogge” på din shop. Og med det mener jeg, at du kan skrive artikler, lægge videoer og grafik ind som artikler, der er naturligt og godt indarbejdet i din shops struktur. Det ideelle her er, at alle de mange links og trafik så vil gå direkte til din shop, hvor du jo skal lave pengene.
Verden er bare ikke ideel, og der er faktisk ikke nogen virkeligt gode shopsystemer, der kan tilbyde dig dette uden samtidig at skabe en masse duplicate content og andet snavs. Når det gælder artikler, videoer og grafik, er det gratis system WordPress intet mindre end ideelt.
Derfor er min – med få forbehold – anbefaling, at du bedriver din Content Marketing på en blog opsat i WordPress. Og det er det, fordi sådan en fætter med lidt modifikationer og tilføjelse af de helt rigtige plugins er en umådeligt søgemaskine- og sociale media venlig sag. Nem at integrere med Google Plus, Facebook og hvad ved jeg .
Hvis du IKKE vil have dialog på dine artikler i form af kommentarer, kan du sagtens opbygge din Content Marketing del som ”stationære” sider i dit shopsystem, hvis systemet kan håndtere det.
Altså – lidt af et valg, her er det er svært at rådgive præcist uden at kende alle detaljerne.
Hvis du har alle dine fremragende artikler m.m. på et andet domæne eller et subdomæne til din shop, er der et forhold, du skal være opmærksom på i forhold til Google. Du skal IKKE nøjes med kun at linke til din egen shop! Det giver Google et signal om, at du kan være i gang med at spamme, og det bryder de sig som bekendt ikke om. I øvrigt styrker det faktisk din blog, hvis du også linker ud til andre hjemmesider end din egen.
Kunsten er at finde noget at linke til, der ikke direkte konkurrerer med dig, og det er faktisk ikke så svært. I flæng kan nævnes avisartikler, debatfora, leverandører, brancheforeninger og selvfølgelig evt. andre steder på nettet, der linker til din shop allerede.
Skal vi lige samle op?
- Content Marketing handler om at få publiceret indhold, der giver dine læsere værdi i form af viden og inspiration.
- Du skal være tydelig afsender – det handler om dit brand!
- Du skal ikke være FOR sælgende – men du skal heller ikke glemme at gøre det nemt for dine læsere at købe.
- Du skal ville det – det kræver en portion arbejde. Og det er hele indsatsen værd.
Gode eksempler på vel gennemført Content Marketing:
- Denne kræver ikke yderligere introduktion: http://www.colgate.com/app/CP/US/EN/OC/Information.cvsp
- Så er der denne: Pigebarnet her gik fra at arbejde på et taxakontor til at blive større end Esteé Lauder – hun har aldrig brugt en krone på traditionel markedsføring: http://www.youtube.com/user/panacea81
- Denne blog hjalp et poolfirma gennem hele nedturen, der startede i 2008 – og de voksede faktisk under nedturen: http://www.riverpoolsandspas.com/blog/
- Så er der til sidst denne:I en af mine tidligere virksomheder benyttede vi bl.a. video til Content Marketing. Alene denne video er set næsten 45.000 gange – og jeg kan hviske dig i øret, at den gav MASSER af salg: http://www.youtube.com/watch?v=FZzyozc_Epc.
Den tog under 2 timer at filme og producere – og den har, forsigtigt anslået, givet en omsætning i om egnen af 1.000.000 kroner i perioden fra 30. maj 2009 til maj 2013. Det er i grunden ikke så ringe, vel?
E-conomic lovede i dag, at der kommer et G+ ikon på, så vi kan dele ind der også – bare FYI 😉 Meget brugbart indlæg, Thomas. Som altid 😉
Arrrgh, taget på ordet 🙂 Ja klart vi skal have Google+ share ikon tilføjet, det skulle vi have haft for længe siden på vores medier. Tak for skubbet.
Takker! Ja – det ville være dejligt med både en G+ deleknap og – ikke mindst – med Authorship!
Hej Thomas.
Google+ er på trapperne. Jeg er igang med at undersøge ‘Authorship’ og vender hurtigst muligt tilbage med en melding på den front 😀
Hej Thomas super godt skrevet og nogle ret gode eksempler på Content marketing.
Tak skal du have, Rene
Rigtig fin artikel 🙂 Og gode cases jeg ikke havde set. Tak 🙂
Hej Thomas
Glimrende artikel! Og tak fordi du nævner to eksempler på indholdsmarkedsføring, som jeg selv har haft æren af at være en del af! 🙂
Mvh Anders Saugstrup
Hej Thomas,
En velformidlet og grundig artikel som altid med gode eksempler ikke mindst. Klart en artikel, man kan henvise andre til, hvis de skal introduceres eller overbevises om værdien af denne type markedsføring. Hermed gjort 🙂
Hej Thomas
God artikel og dejligt at se vinklen med indholdsbaseret markedsføring som en del af SEO-strategien.
Vi hører tit at “SEO er død”, fordi mange ser SEO udelukkende som titletags og links.
De bedste hilsner
/Brian
Rigtig fin gennemgang, Thomas. Du har bestemt fat i essensen af, hvad content marketing handler om.
Dog vil jeg anfægte din bullet om at have tydelig afsender på dit indhold. Det er ikke et must og kan nogen gange have den modsatte effekt og dermed opfatter modtageren budskabet som ren reklame.
Nogle af de bedste cases jeg er stødt på underspiller afsenderens brand. Eksempelvis Footlocker’s side, sneakerpedia.com, hvor sneakerfans over hele verden kan uploade billeder af deres sko, lave beskrivelser, like andres billeder og i det hele taget finde inspiration til de næste sko de skal købe. Her ser du kun et lille “powered by Footlocker” i headeren. Sitet vil sikkert være mindre effektivt, hvis det var plastret til med branding.
Men ellers er jeg enig. De virksomheder, der har succes med content marketing, har indset, at push marketing er langt mindre effektivt i dag og at forbrugerne i langt højere grad selv finder information om de ting de skal købe.
Tak for et godt indlæg. Dette har givet mig anledning til at lave en blog i WordPress.
Thomas, jeg vil lige høre om du mener der er en bagside af medaljen. Du har jo været “på” i mange år og jeg kunne nok overtale dig til at give mig ret i, at du efterhånden er blevet lidt af en ekspert i dit felt. 😉
Når nu man som konsulent opnår denne ekspert status, så kunne jeg forestille mig at antallet af useriøse henvendelser stiger markant. Det gør de seriøse forhåbentligt også. Men de useriøse kan vel tage livet af en, hvis ikke man håndtere dem korrekt. Har jeg ret i den antagelse? Og i så fald er der noget man skal forberede sig på?
Ja – det er klart, at jo mere kendt, man er, jo flere “vildskud” kommer der. Det fik mig i 2010 til at lave dette lille udbrud: https://vimeo.com/14131971
I dag sorterer jeg de mindre seriøse fra ved at besvare deres henvendelser med et spørgsmål om, hvilket budget, de har til at få løst opgaven. Enten får jeg intet svar eller også får jeg et svar a la: “Skal du have penge for at svare på mine spørgsmål?”.
Og ja – det skal jeg altså, for viden er min vare 😉
Hej Thomas,
Tak for en god skarp og informativ artikel. Jeg har lige fået lagt mit site over på WordPress, så det glæder mig, at du anbefaler den løsning.
Jeg vil øve mig på Google+. Tak for inspirationen.
Mange hilsner,
Birgitte
Jeg faldt lige over denne, der bestemt hører til her: http://www.mplaehn.dk/saadan-fik-jeg-success-med-min-firma-blog
Hej Thomas
Du skrev indlægget i august sidste år og nu har e-conomic promoveret det i et nyhedsbrev via ivækst. Det skaber sikkert en masse nyt liv til artiklen og er vel bare med til at understrege det rigtige i dit postulat. En rigtig god artikel, det er rart at læse, når man selv gennem de seneste år har arbejdet i den retning. TAK..
vh. Jan Christensen
Rigtig god artikel og som Jan Christensen skriver, så må der være noget om dine postulater eftersom jeg stadig har mulighed for at finde din artikel i dag.
Vh. Preben