Dette indlæg er skrevet til dig, der skal bogføre en faktura – i et regnskabsprogram – for første gang. Det er skrevet ud fra e-conomic, fordi det nu engang er det regnskabsprogram, vi har adgang til. Proceduren kan dog sagtens overføres til de fleste andre regnskabsprogrammer.

Før vi begynder at bogføre

Du har for et stykke tid siden sendt dine første fakturaer af sted. Nu begynder der at komme penge i kassen.

Du sidder nu med dine fakturaer foran dig og du kan se på dit bankudtog, at pengene er gået ind i banken. Spørgsmålet er nu, hvordan skal de bogføres? Hvordan er det nu med det der debet/kredit? Og hvilke konti skal jeg bruge?

Det er de spørgsmål, jeg vil forsøge at besvare for jer, i dette indlæg.

 

Pindemand der jonglerer med kasseapparat, computer og regninger

Det kan være svært at jonglere en masse nye opgaver og tal

Vi starter helt fra begyndelsen. Du sidder i dit regnskabsprogram, har fundet den kladde frem du bruger til din bogføring. Du trykker nu på opret postering og en masse felter, der skal udfyldes, kommer nu frem.

Det første vi skal have på plads er, hvilken type postering der er tale om. I det her tilfælde vil det være en debitorindbetaling.

Efter posteringstypen er valgt, kan du indtaste dato dvs. den dato hvor pengene er gået i banken. Nu har vi typen og datoen på plads og kan derfor gå direkte videre til den konto hvor debitorkontonummeret skal indtastes.

Når debitornummeret er tastet, hoppes der i reglen videre til moms. Dette felt skal du sørge for er tomt, da momsen på indtægten blev registreret, da du lavede din faktura.

Debet eller kredit?

Nu kommer vi til punktet, hvor alle bliver i tvivl – skal posteringen i debet eller kredit? Her er en god huskeregel: Debitor = debet.

I dette tilfælde betyder det, at du skal sætte den i kredit (den vil derfor stå med minus som fortegn). Og hvorfor så  kredit? – Da du lavede din faktura, smed fakturaen beløbet i debet på debitoren – og krediterede den på din omsætningskonto.

Det vi nu skal gøre er, at fjerne den fra debitoren og samtidigt smide den i banken, så banken kommer til at stemme. I forbindelse med vi sætter beløbet i kredit, så vil den udligne det beløb der står på debitoren.

Så husk, debet når fakturaen bliver lavet og kredit når pengene fra fakturaen modtages.

Vi afslutter bogføringen

Derefter taster du det beløb, der er indsat i banken. Bilagsnummeret er forudbestemt og følger det nummer du er nået til, så her skal der ikke ændres noget. Så langt – så godt. Nu har du snart bogført din første debitor indbetaling.

De sidste ting du mangler er, at indtaste modkontoen dvs. den konto i din kontoplan, hvor pengene er gået ind. Det ser du ud fra dit bankudtog.

Når dette er tastet springer du videre til feltet tekst, her skriver du den tekst som beskriver, hvad det er for en postering du har lavet, så når du senere sidder og skal kigge på din bogføring, kan du se, hvad du har brugt pengene på. I dette tilfælde ville jeg evt. skrive ”betalt faktura xxx”.

Nu har du udfyldt, alt det du skal og du kan nu trykke på knappen ok. Din postering er nu bogført.

Til allersidst

Her til sidst, kan jeg give dig et lille fif. Hvis du udfylder fakturanummeret som det første, vil det automatisk udfylde de fleste af felterne. Det eneste du vil skulle udfylde er dato, tekst og modkonto, er det ikke smart? Så sparer du i hvert fald tid og du er sikker på den ryger på den rigtige debitor.

God fornøjelse med bogføring af dine indtægter