Jeg møder rigtig mange i erhvervslivet, som “godt nok har hørt, at det er smart at blogge”, men som ikke helt har fanget hvorfor!

Illustration-af-to-maend-den-ene-smider-nyhedsbreve-i-en bunke

Nyhedsbreve kan være effektive, selvom de har en kort levetid

Det plejer at gå op for dem, når jeg giver følgende 2 argumenter:

1.Stakkels nyhedsbreve….de dør i mailboksen!

Nyhedsbreve er gode. Bliv ved med at skrive dem! Det er ofte dér salget lander!
Men husk på, at når folk har læst dem, så bliver de stedt til hvile i den virtuelle papirkurv – eller synker bare længere og længere ned i indbakken, hvor de må lade pladsen for de nyeste mails, som presser sig på og ligger øverst i bunkenSå hvorfor er det anderledes med en blog.

2.Bloggen gør følgende 2 ting for din business – i ét smæk!

Jeg plejer at sige det sådan, at blogging giver dig både Maskulin og Feminin markedsføring. Udtrykket ‘maskulin og feminin markedsføring’ står helt for min egen regning, men udfra nedenstående eksempel vil du kunne se hvad forskellen er.

  • Den maskuline er liniær og direkte.
  • Den feminine er cirkulær og handler om salg via relationer.

Den maskuline markedsføring

Kunde -> Google -> Blog -> Køb.

I praksis foregår det sådan, at en potentiel kunde (mand/kvinde) googler et produkt  – lad os sige at vores kunde googler ordet: ‘havesaks’).

Kunden lander på google søgning over forhandlere som har ‘havesakse’ eller en blog, som har OMTALT en bestemt type havesaks. Hvis bloggen har lavet god seo på sine indlæg på havesakse, vil dem nemlig ligge godt i søgningen.

Kunden tager stilling til havesaksen udfra bloggen, bloggerens stil og personlighed OG anmeldelse af havesaksen. Hvis bloggeren virker troværdig, vil det tillægge havesaksen værdi og kan i sidste ende være med til at påvirke kundens købsbeslutning!

Den feminine markedsføring

Kunde -> Sociale Medier -> Blog -> Køb

I den feminine markedsføring sidder kunden ikke med et behov for at købe. Behovet opstår på De Sociale Medier.

Kunden sidder enten på Facebook, Instagram eller Pinterest og ser pludselig én i netværket omtale ‘havesaksen’. Måske er det i en blog-kommentar, som en i netværket har lavet og som derfor deles via Facebook-comments ud i det virale netværk.

Det kan også være bloggeren selv, der har taget et billede af ‘havesaksen’ i brug og lagt det på instagram  – eller måske ‘repinned’ det på Pinterest.

I hvert fald ser vores kunde ‘havesaksen’ eller en kommentar/anmeldelse deraf på De Sociale Medier. Lysten til at købe ‘havesaksen’ opstår deraf – og måske ender kunden med at købe via de links, som omtalen leder til.

Bloggen er her i centrum for kommunikationen fordi den i sig selv er et socialt medie og fordi den indbyder til interaktion. Interaktionen føres videre ud i det virale netværk, hvor vores kunde sidder.

Så hvad kan du gøre?

Du kan oprette en blog på dit nuværende site. Du kan vælge at bygge en såkaldt ekspert-blog op (f.eks. haveblog)

Du kan omskrive teksten fra dine gamle nyhedsbreve og konvertere dem til blogindlæg. Husk at tænke i seo, når du skriver indlægget, hvis du vil ligge højt på nogle udvalgte ord/søgninger.

Måske er det en idé for dig, at bruge flere skribenter/bloggere, så du får flere vinkler og mere personality. Blogging handler nemlig i høj grad om personality, men man KAN god komme afsted med at bygge en ekspert-blog op, uden at skulle levere personligt stof, hvis  man ikke er interesseret i det.

Bruge eksterne bloggere?

Du kan også bruge eksterne bloggere til at anmelde for dig. Dette emne vil jeg skrive mere om næste gang, i håb om at hjælpe dig med at differentiere forskellen på at blogge i eget regi eller bruge eksterne.

Og ikke mindst: Hvordan du udvælger den rette blogger til det.