Hvad ønsker du dig?

Jeg ved godt, at der er et  stykke tid til juleaften endnu. Men bruger du kunde- og netværksarrangementer i din markedsføring skal du tænke ønskeseddel hver gang. Det handler om at sætte kundernes ønsker og behov først.

                               

pia_kraes_blog

Alt for ofte fokuseres planlægningen af arrangementer på baggrund af vores egne behov i stedet for at opnå fordelene ved at sætte kundens behov først. Brug denne lille øvelse i planlægningsfasen.

Tænk som en potentiel kunde og udfyld de tomme felter:

Jeg ønsker at deltage på et arrangement, som hjælper mig med                  

Efter min deltagelse på denne kundeevent har jeg fået    

Skab den gode oplevelse og vær den gode vært

Det er vigtigt, at du er tryg ved rollen som vært, når du afholder et netværksarrangement. Du skal skabe den gode oplevelse, så den bliver unik. Det kan lyde banalt – men det er sanserne, der er i brug, når vi oplever. Og det er en træningssag.

Men hvad er en god oplevelse? Jeg er af den overbevisning, at den gode oplevelse altid er forbundet med, at “jeg fik noget mere med hjem, end jeg lige havde regnet med”.

Derfor er det  vigtigt, at du er den opmærksomme og relationsskabende vært eller deltager. Du skal øve dig på at være den gode vært, der cirkulerer rundt og får talt med alle gæsterne. Er det svært? Så hent evt. inspiration fra bøger om smalltalk og få tips til at indlede samtaler med personer, som du ikke har mødt før. Det er et absolut no-go at stille sig sammen med kollegaer eller gemme sig i et hjørne med en kop kaffe.

Du skal dog ikke være sælger, du skal være ham/hende, som åbner dialoger ved at stille spørgsmål og lytte. Hvorfor synes du, det er interessant? Hvad skal du bruge det til? Hvilke udfordringer har du med din nuværende løsning?

 

Nogle har lettere ved det end andre. Derfor træn og find sin egen unikke stil, hvor du ’optræder’ professionelt, personligt og autentisk. Stil spørgsmål og lyt – det er den bedste vej til at blive klogere på kundens behov og forretning. DET husker kunderne.