Best practice er for innovation, hvad en Big Mac er for de sultne: Det lette valg – men fuld af tomme kalorier!

Der er mange definitioner på best practise, men idéen er, at man identificerer kendte metoder og standarder, der har vist at skabe gode resultater i en given industri eller organisation og derefter går hjem og gør det samme i sin egen biks.

Og hvad er der så galt med det, tænker du måske?

illustration af mand med tænkebobbel og big mac

Det lette valg er ikke altid det bedste valg

 

Misforstå os ret. Nogle gange kan best practice være fornuftigt. Især hvis ens forretning har fundamentale kvalitetsproblemer, som best practice processer kan eliminere.

Et af problemerne med best practice er imidlertid, at man typisk kigger på de virksomheder, der laver det samme som ens egen ud fra logikken: ”Firma X er ekstremt succesfuldt. Hvis vi gør det samme som firma X, så bliver vi lige så succesfulde.”

Men der er mindst to ting helt galt med den hypotese:

1) Man bliver ikke lige så succesfuld som Firma X ved at gøre, som de gør. De gør det jo allerede. Man bliver højst nr. 2.

2) Hvorfor skulle man kun ønske at være lige så succesfuld som Firma X. Er det ikke federe at være bedre?

Må vi foreslå, at vi alle sammen sender best practice videre til de evige business marker. Best practice er old practice!

Tænk Best Principles!

Best Principles er, når vi kigger ud over vores egen produktkategori, branche eller industri. Det er, når vi kigger efter det bedste i hvad som helst. Hvor som helst. Når som helst.

Det er, når vi oplever noget, der virker ekstremt godt og vi så med det samme tænker hvordan kan jeg – ikke kopiere det de gør – men overføre princippet  i det de gør til min egen forretning”.

Tænk for eksempel over de følgende spørgsmål:

Hvilket princip kan du overføre til din egen organisation fra Disney?  De har voksne mænd rendende rundt i Peter Plys kostumer i 35 graders varme til under 10 dollars i timen – der vel at mærke elsker deres job.

Hint: De caster deres medarbejdere

Hvilket princip kan du overføre fra Zappos, når deres kundeservicemedarbejdere har friheden til at føre timelange samtaler med kunderne og ikke bare sprænger alle rammer for kundetilfredshed men også for salg?

Hint: De tilbyder bl.a. deres nye medarbejdere penge for IKKE at arbejde hos dem

Hvilket princip kan du overføre til din egen virksomhed, når teleselskabet Call me har succes med at sætte en værdiladet dagsorden via deres ”Tal ordentligt” bevægelse i et blodrødt telemarked, hvor alt ellers kun handler om pris?

Hint: De har et større formål

Hvilke principper bevirker at e-conomic kan vækste med mere end 1000 nye kunder om ugen, når der findes masser af økonomistyringsværktøjer?

Hint: Convenience og intuitiv brugervenlighed

Der er masser af fede virksomheder, der gør seje ting. Pointen er, at selv om de måske ikke er i den samme branche som dig, så kan du , hvad der virker for Apple, Disney eller Jens Hansens bondegård til nye, innovative tiltag, der kan skyde din virksomhed ud i Stratosfæren. Derfor vil vi gerne slå et slag for at komme ud af busken og tage på Best Principles jagt.

Nøglen til en bedre bundlinje

Her er en udfordring til dig: Brug den næste måned på at tvinge dig selv til at kigge efter Best Principles i enhver butik du besøger, ethvert website du klikker ind på, hver en blog du læser, hver en restaurant du spiser på, og så videre.

Tving dig selv til at finde mindst én ting, som de gør rigtig godt, og identificér hvilket princip du kan udlede heraf.

Overvej derefter hvilken POSITIVE IMPACT det vil have, hvis du – ikke kopierer dem – men overfører princippet i det de gør godt til din egen forretning.

Hvis du gør det, vil du hardwire din hjerne til ubevidst og kontinuerligt at søge efter nye muligheder og optimeringspotentialer, uanset hvor du er og med hvem. Selv oldemors fødselsdag med kaffe, portvin og kage vil blive til en ny og spændende oplevelse, hvis du går på Best Principles jagt.

Best Principles er simpelthen den direkte vej til en permanent innovations-miljøskade – og dét er nøglen til en bedre bundlinie.

Som iværksætter og markedsudfordrer har du faktisk de allerbedste forudsætninger for at få det sorte bælte i Best Principles, for det er iværksættere, der sætter de nye standarder og ‘disrupter’ det etablerede erhvervsliv.

Hos Google er de ikke bange for Facebook. Dem kender de jo og de er ultra synlige. Nej, de er bange for de to 16-årige gutter (læs: DIG!), der sidder hjemme i kælderen og brygger på den næste store ting, som ingen andre har regnet ud endnu.

Så hvorfor ikke springe fast food køen over og sætte nye hjerne- og forretningsudviklende standarder med en Best Principles diæt.

We DARE you!

GERONIMO!