ambassadør

 

Vi bliver altid stolte og glade, når vores kunder anbefaler virksomheden til andre. For det betyder, at vi har tilfredse kunder.

 

Har du tænkt over, om du har ambassadører blandt dine kunder, og udnytter du potentialet…?

 

Først er det måske vigtigt at definere, hvad kendetegner en ambassadør? Det er kunder, der er særdeles positive over for din virksomhed. Ambassadører er også kendetegnet ved, at de vil anbefale din virksomhed til kolleger og forretningsforbindelser, og de kommer med stor sikkerhed til dig igen. (Her taler jeg ikke om de ambassadører, der bliver hyret til at tale virksomhedens sag).

 

Det er vigtigt, at du giver kunderne lyst til at anbefale dig og din virksomhed, giver dem credit for det og måske endda går så langt, at de er med i beslutningerne om nye indsatser og produkter. Alt sammen handler det om, at det ofte er mere troværdigt at få andre end dig selv til at markedsføre din virksomhed.

 

Husk en ambassadør skal superpleases – her kommer 3 idéer fra event-værkstøjskassen:

 

  1. Skab positive oplevelser, som ambassadøren fortæller videre til andre. Du kan invitere til et mindre kundeseminar, hvor du er sikker på, at det faglige program er spot on kundens ønsker. Du inviterer en unik keynote taler inden for din branche.
  2. Få dine ambassadører til at medvirke i en lille video, hvor de fortæller om deres erfaringer med din virksomhed. Læg videoerne ind på hjemmesiden og/eller vis dem på YouTube. Du inviterer efterfølgende gruppen af kunder med ledsagere til premiere-event og lækker middag for at give dem credit. Anbefalinger eller testimonisals er et meget effektiv middel til nye kunder.
  3. Udvælg 10 af dine mest loyale kunder og skab et ambassadørkorps. Du superpleaser dem ved at give særlig adgang til at teste nye produkter, få tilsendt nyeste viden og eksklusive tilbud. Ambassadørerne trækker til gengæld på deres personlige troværdighed og netværk.

 

PS! En lille bonus reminder: Glade kunder fortæller i gennemsnit 4-6 personer om deres positive oplevelser. De bliver dermed en vigtig ambassadør, som går ud i deres netværk og taler positivt om din virksomhed