Guerilla markedsføring handler i hovedsagen om at opnå mest mulig opmærksomhed ved brug af få, men kreative midler.

Kampagner, der baserer sig på guerilla markedsføring, er typisk uventede og ukonventionelle, potentielt interaktive og gerne målrettede via deres placering. Guerilla markedsføring finder som regel sted i det offentlige rum – på gader, stræder, pladser, stationer eller i parker. Hvis kommunikationsformen er engagerende, unik og tankevækkende, giver det gerne anledning til stor spredning af budskabet viralt. Virkeligt kreative eksempler på guerilla markedsføring finder endda ofte vej til medierne.

Hvis du f.eks. arbejder med et mindre markedsføringsbudget og ønsker at gøre noget helt andet end konkurrenterne, så er guerilla markedsføring interessant for dig. Det kræver lidt mod og kreativitet, men til gengæld er den økonomiske indsats til at overskue. Derfor er guerilla marketing ideelt for iværksættere og små virksomheder

Her kan du se nogle af de mest berømte eksempler på guerilla markedsføring fra f.eks. Pilot og Folmers Kaffe. Forhåbentligt kan de inspirere dig og din virksomhed til at tænke i nye og utraditionelle markedsføringsbaner.

1. Tidszoner

 

ur-reklame

Den Schweiziske urmager IWC og kommunikationsbureauet Jung von Matt står bag dette geniale indslag. Her er de gammeldags sikkerhedsstropper i busserne blevet brugt som reklameplads. Stropperne, der er designet med billeder af Big Pilot ure, giver passagerne mulighed for at se, hvordan deres bare håndled ville tage sig ud, hvis det blev iført et Big Pilot ur. Humoristisk, relevant og præcist.

2. Daglige bønner vendt mod mokka

mokka-reklame

Et dampende kloakdæksel i New Yorks gader er blevet dækket med et åndbart materiale, der forestiller en kop varm kaffe.

Hold nu op, så får man da lyst til kaffe. Væk med gamle gustne kloakdæksler. Godmorgen til store, lifligt dampende kaffekopper på gader, stræder og hjørner. Mine kaffebønner er blevet hørt. Billigt, eventyrligt, fantasifyldt og 3D. Folkene bag Folger’s kaffe kan virkelig være stolte af deres arbejde med guerilla markedsføring.

3. Skræmmekampagne

 skraemmekampagne

Efter en større ombygning af Calgary Zoo, hvor 20 legemsstore animatronic dinosaurer blev en del af den zoologiske haves nye forhistoriske særudstilling ’Dinosaurs Alive’, havde Calgary Zoo brug for at markedsføre deres nye tiltag. Udgangspunktet blev sloganet ’mere virkelige – mere skræmmende’. Resultatet blev en slags omvendt skræmmekampagne, hvor mødet med en virkelighedstro og skræmmende dinosaur var selve gevinsten.

4. Kvælertag

Endnu en zoologiskhave, som har tænkt ud af boksen – faktisk hele vejen rundt om boksen, er Københavns Zoologiske Have. De har brugt en kørestøjsindpakning til at skabe denne fantastiske illusion af en kvælerslange, der klemmer livet ud af en Københavnsk bybus.

slange-bus

 

5. Stikkejaverter

 

mange-skaeghaar-reklame

Denne kampagne af Saatchi & Saatchi er fantastisk, fordi den er en kameratelefon værdig. Telefonledninger som næsehår. Ganske enkelt genialt. Det giver et morsomt billede af et meget personligt og måske endda følsomt problem: Lange næsehår og andre stikkejaverter. Hvis jeg døjede med kraftig næsehårs-vækst, ville jeg få fat på en næsehårstrimmer fra Panasonic med det samme.

6. Bundet på hænder og fødder


bus-kampagne-haandjern
Det Schweiziske bureau Advico Y&R står sammen med Acat.ch bag denne buskampagne for afskaffelsen af tortur. Ved hjælp af store klistermærker, der forestiller to sammenbundne hænder, placeret på bagsiden af bussæderne, skaber kampagnen et stærkt visuelt billede. Illustrationen kombineres med teksten ”ofre er mennesker ligesom dig og mig”. Kampagnen placerer en fjern og ubehagelig situation i forbrugerens hverdag og bringer empati frem i bussen via indlevelse og konfrontation.

 

7. Hvor stærkt kan det være?

feed-sa

Denne mere eller mindre smagfulde, men meget tankevækkende kampagne, kombinerer rigtig mange psykologiske faktorer. Kampagnen er udtænkt af den humanitære organisation Feed SA. En organisation som arbejder for at forbedre vilkårene for hjemløse og sultne mennesker på gaden i Sydafrika. På trods af de hastigt voksende antal hjemløse, har de mere heldige borgere en tendens til at lukke øjnene.

Derfor valgte Feed SA at placere billeder af sultne børn med udstrakte hænder i bunden af supermarkedernes indkøbsvogne. Understreget af teksten ” se, hvor nemt det kan være at give de sultne mad”. Da alle fødevarer placeres i vognen- gives de rent visuelt til barnet. Deres budgetvenlige budskab blev set flere hundrede gange hver dag og resulterede i en markant stigning i donationer.

Hvilken af de 8 kampagner synes du var bedst udtænkt? Og hvordan har du det med kampagne nr. 7 – går den over stregen for det smagfulde eller helliger målet midlerne?