Hastighed

Jeg er dødtræt af langsomme sider og desværre er der stadig mange sider derude, hvor man har sparet på hosting. Come on! God hosting er bare et must og det behøves ikke at koste mere end 1000,- for at være godt kørende på en mindre webshop.

Du skal huske på at hastighed er enormt afgørende for din webshops skæbne. Det er jo en service, ligesom hvis du går ind i en butik og der ikke er nogen til at hjælpe dig. Når jeg har lavet test på fx konverting og bounce rate, har jeg oplevet stor forskel ved hastighedsoptimering.

Et par vigtige grundprincipper:

  • Din hjemmeside skal være kodet bedst muligt, uden unødvendige koder, der gør at den ikke loader en masse som ikke skal bruges
  • Komprimer billeder, så de er så små som muligt, uden du går på kompromis med kvaliteten
  • Vis ikke alle produkter på forsiden eller på dine kategorier. Det er for tungt at loade 100 produkter

Lever din side op til kravene? Test om dine webshop er hurtig nok. Den skal helst være under 2 sek. Du kan teste din shop her http://tools.pingdom.com/fpt/

Logisk

Vi tænker alle forskelligt og det kan være, at du synes det er mest logisk, at have en stor fed kurv i venstre hjørne. Men er det hvad din kunder er vant til? Du skal huske at sætte dig i dine kunders sted og bygge din shop ud fra deres logik. Du skal acceptere at du er ”blind” når du laver en webshop. Når jeg til dagligt arbejder på min egen webshop, winkwink.dk, er det svært for mig at betragte den som en kunde, da jeg kigger på den med business-briller. Det er derfor vigtigt at du får dit netværk og spørger dine kunder om, hvad der gør at din webshop er logisk.

Et par gode tips:

  • Bliv inspireret af større webshops. De ved hvad de laver og har testet hvad der virker/og ikke virker
  • Sørg for at din kunde skal lave så få klik som muligt. Kan du holde din webshop på under 5 klik, før din kunde når betaling?
  • Følg grundreglerne i Danmark/Skandinavien for layout. Logo i top, centrerede eller venstrestillet, søgefunktion i top, kurv i højre hjørne, topmenu og/eller venstremenu
  • Læg i vogn eller læg i kurv? Hvad er logisk for dine kunder? Vær opmærksom på de små detaljer og få dem testet, så du er sikker på at dine kunder forstår dig

SEO-venlig

Du har nok hørt det før, men hvad med at gøre noget ved det denne gang? Imens du læser dette, kræver jeg at du skriver minimum 500 ord og smider ind på forsiden af din shop. Det er vigtigt at du får brugt relevante søgeord, h1, h2 osv.

Generelt er det bare vigtigt, for du kan jo egentlig bare beholde din ulogiske shop hvis der alligevel ikke er nogen der besøger den. Så kan den jo ligeså godt være skruet sammen så du kan lide den. Eller måske ikke? 😉 Så find SEO guides og bliv klogere på, hvordan du får google til at lide dig og din shop bedre. Det er ikke så svært, men det er en smule kedeligt. Alt kan jo ikke være sjovt.

5 hurtige:

  • Masser af tekst. Forside-tekst, kategori-tekst, produkt-tekst, andre info sider. Altid unikt indhold!
  • Brug relevante søgeord i tekster og få linket/henvist rundt på siden
  • Undgå duplikeret indhold. Brug webmasters tool og få den tjekket for SEO fejl
  • H1, h2, h3 og bold er vigtigt at bruge korrekt
  • Mobilvenlig webshop. Google slår ned på en shop, der ikke virker på mobil og tablet

Sikkerhed

Hvis du er ny og ukendt er det vigtigt at dine besøgende føler sig trygge. Kan jeg betale med dankort? Er firmaet dansk? Hvordan er deres betingelser? Jeg kan ikke rigtig finde noget om ejerne. Har de ikke billeder? Tør jeg virkelig købe her? Jeg kender jo ikke shoppen?

Disse spørgsmål går gennem mange potentielle kunders hjerne og her er det vigtigt at være skarp:

  • Vis dankort og andre betalingskort
  • Vis hvem du sender dine produkter med
  • Vis hvem du er
  • Vis hvorfor man skal vælge jer
  • Er kunderne glade? Vis hvad jeres kunder siger om jer. Det skaber tillid

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev har en stor betydning for din virksomheds omsætning og det er derfor vigtigt du har en god tilmeldingsformular, som både er tiltalende og til at finde ud af, uden at den er irriterende for dine kunder. På winkwink.dk har vi oplevet rigtig god respons på vores nyhedsbrevs formular, som popper frem på forsiden og hvor man derudover deltager i en konkurrence. Du kan også lave en pop-up formular, men mange kunder synes dette er irriterende og du risikerer at de smutter igen.

Jeg bruger Mailchimp, da det er gratis op til 2000 tilmeldte og de sidste 2 år har det faktisk været rigtigt nemt at bruge, så alle kan være med.

Tips til nyhedsbrev:

  • Lav en tydelig nyhedsbrevstilmeldings formular
  • Sælg tilmeldingen godt med fx gavekort, gratis produkt, konkurrence eller lignende. Kunder tilmelder sig ikke for din skyld, men for deres egen ”What’s in it for me?”
  • Send nyhedsbrev ugentligt eller hver anden uge alt efter branche og hvor mange du har tilmeldt
  • Split nyhedsbrevet i kundegrupper og find ud af hvad der virker med netop din shop

Gensalg

Du fik kunden i hus, så hvorfor ikke maksimere udbyttet med et effektivt flow der opfordre til gensalg. Hvordan gør man lige det?

Jeg benytter mig af opfølgnings-emails, hvor jeg spørger kunden om de har været glade for deres køb, så viser du interesse for dem. Derudover giver jeg dem ofte en rabatkode, så de bliver fristet til at komme igen.

Dog kræver det selvfølgelig også at du har levet op til forventningerne under det første køb. Ellers er det op ad bakke.

Tips til gensalg:

  • Sørg altid for at kunden har en god oplevelse fra start til slut. Det gør du blandt andet ved at følge mine råd ovenover 😉
  • Har kunden ikke været tilfreds, så sørg at tage godt hånd om det. Find ud af, hvad der er gået galt og tilbyd rabatkoder til næste køb
  • Er kunden meget utilfreds, så spørg om du må ringe dem op, det er ofte en del nemmere at snakke ”face-to-face” – Det kræver lidt tilvænning, men det renser ofte luften, så begge parter er tilfredse
  • Husk at hvis kunden har haft en god oplevelse, så er der en meget større chance for at han/hun kommer igen – Så nogen gange har kunden bare ret, også selvom du føler at det ikke er din skyld at kunden er utilfreds