E-handlen udvikler sig med uformindsket styrke. Hvad der er særlig karakteristisk for netop denne branche er, at konkurrencen hele tiden bliver hårdere og for hvert år der går, kommer e-handlen til at fungere på nye premisser. Derfor skal man hele tiden være opmærksom på disse nye tendenser, ellers bliver man hurtigt overhalet af sine konkurrenter.

Nu hvor vi er godt og vel halvvejs igennem dette kalenderår, er det derfor passende at tage en hurtig evaluering af året som det er gået indtil videre, inden man igen ser fremad.

Så hvis du gerne vil styrke din online-marketing, kommer der her 4 tendenser, som jeg tror vil komme til at domminere e-handlen i Danmark resten af 2016.

fremtidens e handel

1: Lokal-SEO bliver endnu vigtigere – kan øge væksten i dansk e-handel

Den første tendens, jeg gerne vil fremhæve, er relevansen og effekten af lokal-SEO. Da mine partnere og jeg skulle beslutte hvor vores virksomhed Obsidian Digital skulle have sit hovedkvarter, faldt valget på København, da man er tættere på de største danske virksomheder.

Men hvis e-handlen i Danmark fortsat skal vokse, så kan vi ikke kun regne med, at de store virksomheder bliver endnu større, eller at udenlandske webshops skal erobre større markedsandele herhjemme. Netop derfor er det nødvendigt, at flere erhverv såsom håndværkere, slagtere, advokater m.fl. bliver mere fokuserede på de positive effekter lokal-SEO kan have for deres forretning.

I Vestjylland, hvor jeg selv kommer fra, støder jeg ofte på erhverv som disse, hvor man ville kunne drage stor fordel af at bo i en lille landsby, der er klemt ind imellem to eller nogle gange tre større provinsbyer. Så hvis man gerne vil skabe mere konkurrence og handel i ”udkantsområderne”, så er lokal-SEO i mine øjne en af måderne af gøre dette på. Hos Obsidian Digital har vi derfor også valgt at have et kontor i Jylland, da vi er helt sikre på, at der er et stort vækstpotentiale udenfor storbyerne.

2: Der stilles større krav til indholdet på din hjemmeside – billeder, videoer og tekst skal spille sammen.

En anden trend, der er værd at bide mærke i er, at der nu stilles højere og højere krav til indholdet på en hjemmeside. Det vil sige, at indholdet i endnu højere grad end tidligere skal være relevant, hvis man vil højt op i Googles søgninger. Som et eksempel på dette bliver jeg oftere og oftere nødt til at præcisere for mine kunder, at de bliver nødt til at lave nogle gode produktbeskrivelser på deres sider. Dette står lidt i modsætning til tidligere, hvor der i 2014 var et større fokus på at holde indholdet på hjemmesiderne simpelt og supplere med flere billeder – da disse er meget effektive til at fange brugernes opmærksomhed end lange sider med meget tekst.

I dag er det derfor nødvendigt både at have et godt skriftligt indhold, og gode billeder og videoer, der kan være med til at fange blikket hos kunderne. Et godt eksempel på en webshop, der lykkedes med dette, er i min bog duglemmerdetaldrig.dk, hvor både billeder og tekst supplerer hinanden rigtig godt.

3: Flere salg vil blive foretaget fra smartphones og tablets – mobiloptimering er livsnødvendigt!

Den næste tendens er en, som vi også har kunnet se komme de sidste år, og det er, at langt flere onlinesalg og dermed konverteringer kommer til at ske fra smartphones og tablets. Rent faktisk har salget fra disse enheder allerede overgået salgene fra traditionelle computere. Dette betyder, at såvel webshops som hjemmesider generelt skal optimeres yderligere, så de passer til disse formater, da blandt andet skærmene på såvel tablets som smartphones er mindre end på traditionelle computere.

Derudover vil der på sigt også blive stillet krav til at kvaliteten af apps til smartphones skal være højere for at sikre en så stor brugervenlighed som muligt – ligesom det er tilfældet med traditionelle hjemmesider i dag. Et eksempel på sider, der ville skulle tilpasses er for eksempel sammenligningssider og prisportaler som denne , da det er sværere at danne sig et overblik på en lille skærm på disse sider.

4: Delinger på sociale medier vil være en vigtigere faktor for Google i at finde relevant indhold

Som en sidste ting er det værd at holde et vågent øje med de sociale medier, da socialmedia-marketing formentlig kommer til at få endnu større betydning i fremtiden. Dette skyldes hovedsageligt, at de traditionelle sociale medier såsom Facebook og Twitter hurtigt er blevet suppleret med blandt andre Google +, Snapchat, LinkedIn og Instagram.

Derudover vil Google hele tiden forsøge at finde ud af, hvad der er det mest populære og relevante indhold i forhold til konkrete søgninger, og derfor kan især delinger af opslag, anmeldelser og produkter hurtigt bliver afgørende for om Google finder en konkret side eller virksomhed relevant i forhold til en række søgninger. Derfor bliver det i stigende grad vigtigere, at man gør det muligt for sine kunder at dele sine oplevelser på andre måder end at lave en anmeldelse af siden på trustpilot.

Der er selvfølgelig mange flere tendenser, der er med til at påvirke e-handlen herhjemme, men hvis du gerne vil styrke din indtjening i anden halvdel af i år, vil jeg anbefale dig at holde øje med disse – det gør vi hos Obsidian Digital!