Events –  en ny vej til kundernes hjerter

Hvordan skaffer man nye kundeleads og opmærksomhed på en engagerende måde?

Events!

Ordet events har måske en bismag af fest og gøgl for dig. Men events skal ses som en strategisk del af din virksomheds marketingmix – et fantastisk medie for menneskelige relationer. Bringer du folk sammen på en professionel måde, lykkedes du på flere planer: Du tilfører dine kunder værdi og plejer dine kunderelationer. En event kan defineres som et iscenesat arrangement, f.eks. et fagligt seminar, netværksmøde, messe eller kick-off (du får 3 tips til events i din virksomhed nederst i bloggen).

Nu tænker du måske: ”Kan jeg arrangere events i min lille virksomhed?” Ja, sagtens! Det kræver, at du overvejer, hvad du gerne vil opnå, og hvilke type events der er bedst for dig. Dernæst overvej, hvilken viden du har, som kan skabe værdi hos kunderne. Er der ny lovgivning på vej for din branche, har du lige udarbejdet en analyse, som viser spændende tendenser eller noget helt tredje.

Husk altid…

Vær relevant

Vær værdifuld

Vær nærværende

3_tips_events

Bliv den kunderne husker

Sørg for at give kunderne en unik oplevelse, så husker de med garanti din virksomhed og dig. Det gode værtsskab er helt centralt under selve eventen.

Det er her, at relationer skabes, og kundeleads identificeres. Vær opmærksom på du skal ikke sælge, du skal åbne dialoger ved at stille spørgsmål og lytte. Kunsten er at få andre mennesker til at føle sig betydningsfulde og specielle

 Eksempel tekst

Værsgo’ dine 3 tips:

1)     Skab et fagligt gå-hjem-seminar med et aktuelt tema (ikke om dine egne produkter!), som er interessant for din målgruppe. Spørg dem inden: Hvad oplever du lige nu som din største udfordring? Hvis du skulle deltage på et gå-hjem-seminar, hvilket tema ville være mest interessant? På seminaret møder du måske 10 personer, der ligger inden for din virksomheds primære målgruppe, og du har en direkte adgang til at følge op telefonisk efter afholdelsen.

2)     Saml 10 af dine mest interessante kunder og skab et kunderåd (også kaldet Client Advisory Board). I mødes f.eks. 3 gange årligt og diskuterer tendenser i branchen, nye produkter og services. Jeg er sikker på, at dit kunderåd vil blive den bedste markedsføringskilde til nye relationer (=kunder). De vil tale positivt om din virksomhed og være de bedste ambassadører, når du viser interesse for deres behov.

3)     Skab et netværk inden for dit ekspertområde og vær den som er facilitator (måske ejer du en tømrervirksomhed og inviterer entreprenører – eller er konsulent inden for strategiimplementering og inviterer virksomhedsledere i mellemstore virksomheder). Du inviterer kunder, potentielle kunder, konkurrentens kunder, relevante eksperter til at dele erfaringer og få inspiration fra relevante indlægsholdere 4 gange årligt – imens der skabes ny forretning over en kop kaffe.