Google kom i slutningen af januar med en ny opdatering, der af Distilled.com blev kaldt ”leadgen update”.

Navnet giver mening, for opdateringen går øjensynligt efter sider, der lever af at generere leads. I dansk regi har vi især set dem som ‘indhent 3 tilbud’-sider såsom 3byggetilbud, Agera og Henttilbud.

Betyder dette, at det er slut med ’indhent 3 tilbud’-sider?

Nej, slet ikke.

Men de skal være mere opmærksomme på, hvordan de præsenterer deres indhold og hvilken værdi det giver brugerne. På mange måder er det de samme spilleregler som affiliate marketing i mange år har været udsat for, nu blot specificeret. Distilleds artikel slår især ned på 3 ting, der er spændende at kigge nærmere på:

Overdreven intern navigation

Mange portaler benytter sig af intern linking på forsiden til at præsentere brugerne for mange muligheder.

Det gælder eksempelvis Momondo her:

 

billede1 Sasa Momondo

 

Og modeportalen Katoni.dk her i venstre kolonne:

 

billede2 Sasa Katoni

 

Den overdrevne interne navigation er en af de ting, vi herfra skal være påpasselige med. Google vil gerne sende brugeren til den rigtige side allerede fra første klik af. Hvis de sender brugeren til den optimerede forside og brugeren så skal klikke sig videre via intern navigation, er dette som udgangspunkt ikke et godt tegn.

Hvad kan du gøre ved dette?

  • Sørg for at dine kategorier matcher hvad brugerne søger efter, så Google kan sende de besøgende direkte hertil.
  • Tilbyd anden værdi fra din forside end en liste over undersider – forsiden skal ikke være et sitemap. Faktiske funktioner og reel information er positive tiltag.
  • Hav ikke den interne navigation som det primære element på forsiden, men placer den længere nede.

I Katonis eksempel har Steen bag siden gjort flere ting for at levere mere brugbart indhold på forsiden:

  • Populære og udvalgte produkter
  • Tekstindhold
  • Menu er flyttet over i venstre side i stedet for at fylde hele den primære kolonne

Search in search

”Search in search” beskriver det eksempel, hvor du søger på Google efter fx ”hoteller” eller ”billige flybilletter” og bliver sendt ind på en søgemaskine, såsom Rejsepriser.dk, hvor du så laver din faktiske søgning.

I den ideelle verden så Google, at du søgte ”flybilletter fra København til Milano den 22. Januar og retur den 24. Januar”. Så kan Google selv levere de præcise resultater, du søger efter gennem “Google flysøgning”. Googles egen flysøgemaskine “Google flysøgning” er et forsøg på at eliminere den mellemmand, Google anser rejsesøgemaskinerne for at være.

Distilled skriver, at hvis din forside er et stort billede med en søgeboks – fx som AirBnBs herunder – skal du passe på:

 

billede3 Sasa

 

Igen kan du gøre flere ting for at hjælpe Google til at sende de besøgende til rigtige sider:

  • Gør dine søgesider indekserbare, så Google kan sende dine brugere direkte videre til siden med flybilletter til Milano i stedet for forsiden
  • Lever selvstændig værdi i form af flere parametre til søgningen, forklaring til søgebegreber, videoer

Vær mere end en mellemmand

Dette punkt er blevet vigtigere og vigtigere siden den første Panda-opdatering i 2012. Dengang var mere indhold per definition bedre (ligesom flere links var det før den første Penguin i 2013), men med Panda gik Google ind og straffede hele domæner for ringe indhold og deindekserede indholdsfarme.

Det er vigtigt, du er mere end en mellemmand med din leadgenereringsside.

Google får hele tiden mere data til at vurdere, om du selvstændigt leverer værdi til brugeren, eller om du er en ”doorway-page” – en side, hvis eneste formål er at sende folk videre til andre sider.

Det i sig selv kan faktisk godt gå, hvis du bare sørger for at levere reel værdi til brugerne.

Danske 3byggetilbud.dk er et eksempel på, hvordan du kan gøre det godt. 3byggetilbud genererer leads til deres tilknyttede håndværkere og er derved et af målene for indeværende opdatering. Men det har investeret stort i at lave en side, hvor du får:

  • Videoer af, hvordan du klarer dagligdagsopgaver i hjemmet og haven
  • Infografikker over håndværkerfradraget, solcelleordninger og mere
  • Gennemarbejdede guides både på 3byggetilbud.dk og tilknyttede energihjem.dk, hvor formålet i første omgang er at oplyse dig om fordelene ved solceller, sammenligne isoleringsmateriale og meget andet og først i anden omgang at generere leads

Derfor kommer de også i medierne og omtales som eksperter – se fx her fra TV2:

Den store investering betaler sig hver eneste måned med mere og mere organisk trafik. Google bliver bedre til at skelne mellem om du har som førsteprioritet at klemme dine brugere gennem en formular eller leverer værdi og i kraft heraf kan konvertere dine brugere til leads.