Du har sikkert mange gange hørt udtrykket ”content is king” samt vendingen ’content marketing er den nye måde at markedsføre din forretning på nettet’. Mens der er mange faktorer bag en vellykket digital markedsføringsstrategi, er content marketing blevet et af de vigtigste online markting værktøjer til at hjælpe virksomheder med at markedsføre sig på et digitalt marked.

Men hvorfor bruge energi og ressourcer på content marketing? Er det ikke bare at nedskrive virksomhedens propaganda? Svaret er nej. Tværtimod, det gælder om, at få kunderne til at komme til dig af fri vilje, hvilket kun sker, hvis de får reelt indhold, der gør en forskel for dem. De virksomheder, som udarbejder det helt rigtige indhold, øger chancen for at lykkes endnu mere med deres seo, sociale medier og e-mail marketing.

Her er 3 grunde til at content marketing er konge, og hvorfor det er så vigtigt. Nedenstående er ikke en guide til, hvordan du laver content marketing, men nærmere en inspirationskilde, hvor du kan se, hvilke muligheder det skaber for dine markedsføringskanaler.

 

3 grund til hvorfor du skal bruge content marketing

Content is king hos Google

I et tidligere indlæg på e-conomic bloggen skrev jeg om Googles ranking faktorer. Der findes mange forskellige vigtige parametre, og en af disse er godt indhold. I Googles tidlige dage gik det ud på en ting – for at få gode placeringer – og det var, at få flere tusinde links uanset deres relevans. Dette fungerer naturligvis ikke i dag, og i takt med Googles whitehat udvikling er kvalitetsindhold blevet nøgleordet for gode placeringer.

Gennem off-site content marketing og succesfuld onsite blogging kan din virksomhed få naturlige og relevante links gennem det gode indhold, som du publicerer.

Content is king på de sociale medier

Du har måske en stor Facebook eller Twitterside med tusindevis af fans – og hvad så? Hvad vil du poste til dine mange fans? Poster du den ene salgtale efter den anden, vil du opleve at miste følgere og engagement. Derfor er godt indhold brugbart, da du giver dine følgere mulighed for at interagere med dig.

At lave top 10 lister, de såkaldte ”how to’s” eller andet delbart indhold er en god måde at nå ud på tværs af forskellige sociale medier, hvor du ellers ikke vil interagere med potentielle kunder. Det amerikanske digitalmedie bureau Fabric lavede deres egen undersøgelse 60 Second Social Media Study, som fandt ud af, at 48 % af alle kunder tjekker en virksomhedens tilstedeværelse på de sociale medier før et køb. Hvis kunden udelukkende ser salgstaler uden delinger og likes eller godt indhold, er kunden tilbøjelig til hurtigt at hoppe videre og dermed væk fra din forretning.

Content is king for e-mail marketing

Det kan være lidt af en selvfølge, men det ville være vanskeligt at lave en vellykket e-mail kampagne uden indhold. Nyhedsbreve og promovering af blogindhold er gode måder at interagere med kunder ved at tilbyde dem guides eller nicherelevant indhold til de produkter eller tjenester, som du sælger. Et godt eksempel er Meebox.net, som kunne sende 10 e-mails ud ugentligt om køb af webhoteller og domæner men i stedet sender gode tips og tricks om, hvordan kunderne på den bedst mulige måde får det optimale ud af deres hjemmesider og forretninger. På mange måder er dette skjult markedsføring, men det virker, og det virker kun ved hjælp af content marketing.

Kan du også lave content marketing?

Det kan du tro. Jeg har fundet en række eksempler på godt dansk content marketing. Virksomhederne bag er store og små, hvilket blot viser, at content marketing kan laves i enhver branche og af enhver virksomhed, hvis det er gennemtænkt og udført korrekt.
En udmærket fremgangsmåde til content marketing er, at tænke over hvilket behov målgruppen har brug for at få stillet. Det kunne eksempelvis være ved at spørge: ”Hvordan kan vi simplificere eller forklare et emne, som modtageren ellers har svært ved at forstå?”

Video vaskeguide

I den seneste tid er det blevet populært at producere de såkaldte speed-drawing videoer, som illustrerer en problemstilling på en effektiv og hurtig måde. Dressme.dk har lavet denne video om, hvordan du vasker dit tøj korrekt. Selve videoen varer 5 minutter og tager dig gennem alle de vigtige stadier indenfor tøjvask. Videoen har i den grad fået omtale på diverse medier og blogs, som i sidste ende har givet utallige links tilbage til Dressme.

Detaljeret infografik

Christian Højbo Møller fra Fitnessnation.dk har lavet en utrolig veludførte infografik til sin hjemmeside om fitness og sundhed. Eftersom proteinpulver er et kæmpe marked med mange blogs, der siger det ene og det andet om emnet, kan det for målgruppen være svært at skelne mellem fakta og myte.  Det behov identificerede Christian og fremstillede en brugervenlig og komplet guide, som svarer på nogle af de hyppigst stillede spørgsmål vedrørende emnet.

Altomfattende guide om produkter

Lad os antage at du driver en webshop og sælger en række produkter. Identificer de mest populære produkter – disse må være vigtige, eftersom mange kunder køber dem, ikke sandt? Ved at udarbejde en omfattende guide til hvert eneste produkt, vil du ikke bare øge konverteringsraten for det pågældende produkt, men også have materiale at dele på de sociale medier eller via dine nyhedsbreve.

Kitchenone.dk har lavet en gennemført guide om stavblenderen Bamix, hvilken en potentiel kunde til produktet kommer igennem. Hvordan fungerer produktet? Hvad består det af? Hvorfor skal man købe det? Hvilke retter kan det bruges til? Ved at svare på følgende spørgsmål og gøre brug af lækre produktbilleder, punktopstillinger og en video kommer man rigtigt langt, uden at det skal koste mange ressourcer.

Er du ikke en webshop ejer, men sælger du eksempelvis en service, kan du også bruge samme fremgangsmåde. Online marketing bureauet S360 har ligeledes lavet en veludført guide om onsite seo for begyndere. En begynderguide er altid et hit, når det kommer til content marketing, da det ofte hjælper med at simplificere et vanskeligt emne til en målgruppe, som ikke har meget erfaring.