guymon-future-of-education-ts-460x345_0

 

Verden står over for et nyt markedsføringsparadigme, hvor det ikke bare er virksomhederne, der taler til kunderne, men i stedet kunderne, der taler om virksomhederne.

Det hævder J. Christian Andersen i bogen Naked Marketing – en rejse til fremtidens markedsføring. Her beskriver han bl.a., hvordan mange virksomheder i dag går væk fra dyre markedsføringskampagner og i stedet for sætter deres lid til mund til mund-metoden og engagerer sig aktivt i fællesskabet. På den måde er deres markedsføring både transparent, eller nøgen, og interaktiv. 

Markedsføring står midt i et vadested, mener Christian Andersen. Han illustrerer forandringen sådan:

”Forestil dig det her: Du skal ud at spise med din ven og har lyst til at prøve et nyt sted. Du ser en reklame med smarte salgsbudskaber for en restaurant. Stedet ser godt ud. Men en indre stemme siger: “Ring lige og hør, hvad andre synes.” Du ringer til din veninde. Hun siger: ”Er du rigtig klog? Jeg ville ikke spise der, om du så ville betale mig for det. Maden er frygtelig. Man får elendig service.”
Så nævner hun en anden restaurant. Du har aldrig hørt om den før. Men din veninde siger: ”Du får en oplevelse, du ikke glemmer. Kokken har endda lavet en kogebog, så du kan lave nogle af deres lækre retter selv. Ring og bestil bord!”
OK – hvilken restaurant vil du helst spise på? Jeg ved godt, hvor jeg tager hen. Nemlig til den restaurant, som kunderne anbefaler, og som skaber værdi for kunden i stedet for at bruge kræfterne på tom reklame,” fastslår Christian Andersen.

Markedsføring skal fokusere på kunden – ikke på salget
Han mener, at historien viser forskellen mellem fortidens og fremtidens tilgang til markedsføring. Det er ganske vist en historie om to restauranter, men den kunne lige så godt handle om virksomheder i enhver anden branche: banker, bilforhandlere, B2B-virksomheder .
Den ene virksomhed har fokus på salg – den anden har fokus på at imødekomme kundens.
Den ene  virksomhed skjuler sig bag flotte ord og billeder – den anden er nøgen.

Et bud på fremtiden og hvordan den vil påvirke dig

”De virksomheder, der gentager tomme salgsbudskaber uden at skabe værdi for kunden, går en svær tid i møde,” mener Christian Andersen.
Forfatteren ser et tydeligt billede af 3 dramatiske skift i salg og markedsføring inden for de næste 3 år:

1. Reklamens effekt falder til 0
2. Den personlige relation vinder tilbage
3. Markedsføringsmedarbejdere vil i fremtiden få højere løn end sælgere

I en noisy world bliver kun de virksomheder som skaber unikke kundeoplevelser husket. Det er dem kunderne vil snakke om. Disse kundeoplevelser skabes bedst i mødet mellem mennesker og når der gives værdi. Vi kan ikke længere sælge til hinanden, men vi kan give gode oplevelser til hinanden.

Indlægget er fra bogen “Naked Marketing – en rejse til fremtidens markedsføring”, som J. Christian Andersen netop har udgivet, og Naked Marketing kan downloades gratis. J. Christian Andersen er partner i Relationwise A/S, der blev stiftet i 2001, hvor virksomheden vandt en national iværksætterkonkurrence for bedste forretningsplan og ide. Relationwise skaber værktøjer til forandringer i organisationer, og i dag har virksomheden aktiviteter i Danmark, Sverige og UK.