Mange har hørt at det er smart at blogge, når man vil promote sin hjemmeside. Web-ninjaen kontaktes og bloggen bliver en realitet. Men så kommer forhindringerne pludselig stormende:

3_stopklodser_i_blogging

Dét som ser så legende let ud for alle andre, er pludselig forbundet med en uventet frustration!?

 

De hyppigste stopklodser er: 

1. Den indre kritiker: “Hvad nu, hvis andre synes det er åndssvagt, det jeg skriver?”

2. “Åhh HVORFOR var det nu, at det var en god idé at blogge? Og hvordan skal jeg blogge om min virksomhed?

3. En regulær skriveblokade. Pludselig vil fingrene ikke skrive, når de rammer tastaturet.

 

Jeg møder alle 3 stopklodser hyppigt hos mine kunder, og mine bedste råd er:

Stopklods nr. 1: Den indre kritiker: “Hvad nu, hvis andre synes det er åndssvagt, det jeg skriver?”

Hør her: Let’s face it – lad os kalde en spade for en spade: Der ER en stor sandsynlighed for at der sidder mindst én derude, som ikke vil bryde sig om det, du skriver. Eller måden, du skriver på.

Så i stedet for at stræbe efter at alle skal kunne lide dig, så accepter virkeligheden. Det kan måske lyde barsk, men jeg mener det skam kærligt!

Der findes nemlig ikke noget værre end ligegyldighed. Og jo mere du har din næse ude i alle andres business, jo mere ligegyldigt bliver dit blogindlæg. For jo flere kanter slibes der af, og dermed drukner din personality og vi kan slet ikke mærke dig mere.

Blogs med succes, er dem med nerve, kant og personlighed!

Stå nu ved dig selv. Dare to lose some! Husk at dem, som elsker dig, kun vil elske dig mere, hvis de får hvad de ønsker: at mærke DIG!

Som Nik & Jay siger: “Hvis ikke du har pisset nogle af, så har du ikke gjort en stor nok forskel!”

Så skriv, så du mener det! Skriv som du taler. Og hold fokus på dem, som er med dig – og send de andre pænt videre ud i cyberspace i håbet om at de finder en ‘som taler med deres stemme’.

 

Stopklods nr. 2 – “Åhh HVORFOR var det nu, at det var en god idé at blogge? Og hvordan skal jeg blogge om min virksomhed?

Mange har misforstået blog-begrebet. De tror at det skal handle om enten spelt eller mode, og har svært ved at få de 2 ting til at hænge sammen med deres eget produkt. For hvordan får man lige smidt et nybagt speltbrød ind midt i en blog om fx. regnskab?

Det er rigtigt, at mange af os bloggere hygger os med selfies, neglelak, spelt og modefund. Men hvis dit produkt handler regnskab, SÅ SKAL DU BLOGGE OM REGNSKAB.

I så fald skal du bygge en såkaldt ekspertblog op. En business blog, hvor din læser sidder med et behov/problem, som du kender svaret på. Bloggen bruger du til at forestille dig, hvilke forhindringer din typiske kunde kunne finde på at google. Bloggen bliver dermed dit ‘show room’, hvor du får lov at vise, hvad du duer til. Hvis din læser kan lide din stil og din måde at forklare tingene på, så vælger de måske at blive kunde hos dig. Og også derfor skal du huske at blogge ‘med din egen stemme’. Den stemme, som de kan forvente at møde, når de møder dig ‘in real life’.

 

Stopklods nr. 3 – Regulær skriveblokade.

Skriveblokade kan ramme enhver. Det er ikke kun for nybegyndere ;). Her er de råd, som jeg plejer at give mine kursister og kunder:

 

a) Find en ‘safe person’, og forestil dig at du skriver til ham/hende.

En ‘safe person’ er din yndlings-læser. En læser som du VED har behov for dit produkt, og som kan lide din måde at kommunikere på. Hold fokus på ham/hende imens du skriver. Din ‘safe person’ har nemlig brug for dig. Han/hun har brug for at høre tingene på din måde.

 

“Men Dorte, – har jeg så ikke tråde ude i andre mennesker, ligesom du lige sagde før, at jeg ikke måtte?” 

“Jo. Men du har kun 1 tråd ude. Og tråden er ude i en person med positivt fokus. Personen repræsenterer dermed dit positive fokus!”

 

b) Skriv en kladde.

Skriv i ét flow. Uden at stoppe. Uden at dømme. Uden at tænke over stavefejl, kommafejl eller hvad du eller andre mener. In other words: Tøm hovedet!

Når du er færdig med kladden, kan du gennemgå den med kritiske øjne. Så kan du rette fejl, indsætte afsnit og overskrifter + finpudse. Måske har du endda tømt hovedet så meget, at du har nok til 2-3 blogindlæg fremfor 1?

Når du er klar, trykker du publish. Ikke et øjeblik før.

 

c) Find en buddy, som du kan sende det til gennemlæsning hos.

Hvis du er usikker på din stil, eller om du får dit budskab formuleret tydeligt nok, så brug ‘send til en ven’-tricket.

Aftal med en ven eller sparringspartner, at du må sende det til ham/hende. Husk at være tydelig omkring, hvad du gerne vil have feedback på, og lav en klar aftale om, hvornår du kan forvente at få indlæg og feedback retur.

 

Jeg håber at disse tips kan hjælpe dig igang med bloggen. Det ER nemlig et genialt redskab til at tiltrække både trafik til din hjemmeside og også til at hjælpe dine potentielle kunder med at træffe beslutning omkring, om det er dig, de skal bruge.

Så igang. Give it at try 😉