Det er langt fra alle virksomheder, der kan forvente at opnå effekt af deres indsats på sociale medier.

Herhjemme har vi set lavpristeleselskabet FullRate trække snitterne til sig, og sætte facebooksiden på pause.

I Norge har vi set et forsikringsselskab, nå til den erkendelse at resultatet af facebookindsatsen ikke var positivt.

Omvendt har vi også set eksempler på at tilstedeværelse på alt og alle platforme gavner forretningen.

Det har givet mig anledning til at tænke længe over, hvordan vi forlods kan vurdere, hvor egnet en virksomhed er til sociale medier – og så vægte satsningen derefter.

illustration-af-mand-med-tjekliste

Det har resulteret i følgende bruttoliste af spørgsmål:

  1. Er der mulighed for at målgruppen gratis kan afprøve produktet digitalt?
  2. Er der (for kunden) delevenlige oplevelser i købsprocessen?
  3. Er der mulighed for at iscenesætte kunder, mens de køber produktet?
  4. Er der oplevelser indbygget i produktet?
  5. Er der efter køb af produktet et resultat som kunden ikke kan lade være at lægge på sociale medier?
  6. Er der særligt spændende historier (virksomheden kan fortælle) forbundet med udviklingen af produktet?
  7. Er der inden køb stort behov for research og mange ubesvarede spørgsmål for kunden?
  8. Er der så mange nyheder omkring produktet/branchen, at det er tiltrækning i sig selv?
  9. Er der tips & tricks til brug af produktet at dele ud af?
  10. Er der kunder, som vender tilbage med særligt positive testimonials?
  11. Er der stor mængde (positiv) support forbundet med produktet?
  12. Er der et stærkt sammenhold i kundegruppen som skaber Dem vs Os?
  13. Er der praleværdi (for køberne) ved at associere sig selv med produktet?

Jo flere af spørgsmålene du kan svare ja til – desto bedre passer din virksomhed til et eventyr på sociale medier.

Uagtet om du vil drive facebookside, twitterkonto eller LinkedIn company page.

Her handler det om hvorvidt der er noget at snakke om.

Test dig selv:

Hvor mange kan du svare ja til? (og hvad laver virksomheden?)

Tester jeg et forsikringsselskab op mod listen, får jeg kun et enkelt ja – og det er et meget tyndt halmstrå at klamre sig til.